Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. december 2005.
Microsoft og SAP's fremmarch på markedets for Business Intelligence giver problemer.
Analytiske værktøjer og applikationer ryger over disken i rekordtempo, og konsulenthuse pukler med at få opbygget den nødvendige ekspertise inden for området, der kaldes Business Intelligence. De ønsker at få en del af kagen, både hvad angår rådgivning og implementering.
I dag får BI-konsulenthuset Platon størstedelen af den kage, som kunderne tildeler uafhængige konsulenter. Også Business Minds, der for længst har specialiseret sig i BI, har gyldne tider.
Blandt dem, der lige nu satser hårdt på at få samlet ekspertise, ses HP, WM-data, Ementor og EDB Gruppen, og det er især fremkomsten af relativt nye spillere på BI-området, der har åbnet for sluserne. Microsoft satser med sin nye SQL Server 2005 endnu hårdere på BI-markedet, og tyske SAP har haft stor succes med SAP BW til analyser og rapporter.
Ifølge direktør Philip Parslov fra Business Minds sker udviklingen ikke problemfrit. Han har set en del store virksomheder, der må spole BI-udviklingen tilbage for at få skabt en ordentlig infrastruktur. Den slog måske til, hvad angår den første opgave, men blev ikke generel nok til at dække alle de efterfølgende BI-opgaver.
En stor produktionsvirksomhed har prøvet turen med SAP BW. Virksomheden, som ikke ønsker at stå frem ved navns nævnelse, fik problemer, fordi de tilkaldte konsulenter hver især var eksperter inden for et begrænset BI-område, men ingen havde hele flowet med i erfaringsgrundlaget.
- Jeg frygter, at mindre virksomheder oplever noget lignende med Microsofts BI, siger Philip Parslov.
Boomet i BI betyder ifølge ham, at det typiske er konsulenter med ekspertise i SAP's virksomhedspakke, R/3, der får et omskolingskursus. Ligeså er det med eksperter i Microsofts SQL Server.
- Men kunsten ligger i at opbygge datavarehuset, og så er det flintrende ligegyldigt, om det er et Microsoft-produkt, SAP eller noget helt fjerde, siger Parslov.
Hos Ementor er opfattelsen, at ekspertisen er godt på vej til at komme på plads, og nu samles den i en virtuel organisation under ledelse af divisionsdirektør Niels Henrik Sodemann.
Han peger på, at der skal tre områder af kompetence til. Nøje viden om en nye teknologi, forretningsmæssig indsigt samt specifik BI-kompetence.
I den virtuelle afdeling for BI indgår foreløbig fire konsulenter fra forretningssiden, tolv fra Microsoft SQL Server-området, seks fra SAP-siden og fire fra infrastruktur-siden. Men Sodemann siger også, at Ementor lige som alle de andre mærker, at der endnu er meget få med stor BI-viden på SQL-siden, idet antallet af gennemførte danske projekter endnu er begrænset.
Folk betyder meget. Faktisk det meste og mere end tidligere, siger marketingdirektør Jim Nielsen, fra SAS Institute, hvis BI-software har en dominende position i landets store virksomheder.
Meningen baserer han på svar fra kunderne. De spørges altid om årsagen til, at valget faldt på SAS-software.
- De svarer, at valget skyldes vores folks evne til at forstå deres forretning. Plus evnen til at udfordre deres tankegang, foruden tiltroen til, at projektet gennemføres på rette tid.
SAS Institute ser kunder sive som følge af, at både SAP og Microsoft har meldt sig på BI-markedet, men alligevel er virksomheden ved at skrue bemandingen kraftigt op.
- Vi startede året med 250 ansatte, og nu er vi 280. Vi mangler stadig 20 med den nødvendige profil, men vi kan simpelthen ikke finde dem, siger Jim Nielsen, der især efterlyser dem, der har prøvet at lede på pænt højt niveau og som forstår direktørernes hverdag.
Udvidelsen koster, men det er accepteret fra hovedkontoret i USA.
- Vi har besluttet i år at køre så tæt som muligt på et nulresultat for at få hentet yderligere kompetence ind, siger Jim Nielsen.
Platon, der er landets største, uafhængige BI-konsulenthus, har 95 ansatte, heraf de 10 i Norge. Michael Borges, der stiftede selskabet i 1999, forventer at medarbejdertallet snart runder de 20.
Business Minds, der udelukkende satser på forretningssiden og ikke teknologisiden, har 15 ansatte.
Billedtekst:
profiler savnes - Vi startede året med 250 ansatte, og nu er vi 280. Vi mangler stadig 20 med den nødvendige profil, men vi kan simpelthen ikke finde dem, siger Jim Nielsen, SAS Institute.
Foto. Les Kaner
Boks:
Business intelligence
Begrebet Business Intelligence (BI) dækker en bred vifte af analyseværktøjer og større analyseprogrammer (applikationer) samt rapporteringsværktøjer.
Softwaren bruges bredt. I detailbranchen er der for eksempel fokus på effekt af prisnedsættelser og indkøbsmønstre. I telebranchen gælder blandt andet tegn på, at kunder er på vej væk. I finansbranchen varsler værktøjer, hvis der er tegn på risiko for bedrageri. Og overalt bruges BI-softwaren som styringsredskab. Via BI varsles, hvis der sker afvigelser fra budget og andre veldefinerede mål.
Med BI-softwaren dykkes typisk ned i store mængder af data, samlet i en database - et såkaldt datavarehus. Her ligger data, som typisk er indsamlet på tværs af it-systemer, afdelinger og måske selskaber.
Ofte vil der dog være mangel på entydighed på tværs af datakilderne. Et af de klassiske problemer er for eksempel, at en kundes navn og adresse er registreret på forskellig vis. Derfor skal data igennem en "rensningsproces" efter indsamlingen, men inden de losses ind i datavarehuset. Processen kaldes ETL - Extract, Transform and Load.
Analysen af de lagrede aktuelle og historiske data kan være foranlediget af en ad hoc-forespørgsel på kryds og tværs af flere kategorier af data, såsom produkt, salgssted og tid. I denne kategori ses OLAP-værktøjer (Online Analytical Processing).
I disse år ses i stigende grad analyseværktøjer, der giver et bud på fremtiden ud fra fortidens tal, kaldet Predictive Analysis.
En særlig form for analyse, hvor det er computeren selv, der klarlægger hidtil ukendte mønstre, hedder Data Mining.
Boks:
Vi har talt med:
• Rasmus Ansbjerg, analytiker, IDC.
• Peter Schleidt, vicedirektør, Danske Bank.
• Rune Petersen, udviklingsdirektør, Danske Bank.
• Jim Nielsen, marketingdirektør, SAS Institute.
• Michael Borges, administrerende direktør, Platon.
• Philip Parslov, direktør, Business Minds.
• Lars-Bo Klausen, salgschef, Microsoft.
• Carsten Fetterlein, produktchef Microsoft.
• Per Andersen, administrerende direktør, IDC.