Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
Hvordan overlever virksomheden et omfattende systemnedbrud? Det er ikke nok at have en beredskabsplan for it-driften - forretningen skal også kunne køre fungere i
kriseperioden.
De fleste store virksomheder i Danmark kender begrebet Business Continuity Management - eller de tre bogstaver BCM, der ofte anvendes, når der tales om forretningsoverlevelse. Begrebet handler om at sikre, at virksomheden kan imødegå enhver kritisk begivenhed - og overleve.
Hidtil har det primære fokus ligget på it-delen. Mange danske virksomheder har sikret sig med rem og seler og lagt en it-beredskabsplan for, hvordan de skal reagere, hvis uheldet skulle være ude.
Ifølge Keith Roberts, senior practice manager hos StorageTek, og Mogens Bechmann, Business Continuity Manager hos Nord Data, og BCI's repræsentant i Danmark, tager de fleste virksomheder udgangspunkt i it-systemerne og overser forretningsdelen.
- Virksomheder skal passe på med at tro, at Business Continuity Management kun handler om it-delen. Det er vigtigt, at de tager udgangspunkt i hele virksomheden - og det er vigtigt, at de tager stilling til, hvordan de kan reetablere forretningen, hvis de rammes af uheld, siger Mogens Bechmann, der er en af de ti certificerede BCI-medlemmer, Danmark tæller i dag.
Sammen med Keith Roberts fra StorageTek forsøger Mogens Bechmann i øjeblikket at samle opbakning til at etablere en skandinavisk lokalafdeling under den internationale organisation Business Continuity Institute, der har udviklet et sæt standarder for anvendelse af BCM.
BCI blev etableret i England i 1994 og har siden bredt sig til cirka 50 lande verden over med omkring 3.000 certificerede medlemmer.
I England har organisationen været med til at sætte præg på regeringens standarder for sikkerhed. Og de danske initiativtagere håber på, at BCI vil få den samme gennemslagskraft i Danmark og resten af Skandinavien - og præge virksomhederne til også at kigge nærmere på Business Continuity med forretningsbrillerne på.
- Hvis opbakningen bliver stor nok, vil vi forsøge at etablere en lokal afdeling i Danmark, siger Keith Roberts.
Lykkes det ikke at skaffe stor nok opbakning i Danmark er målet en samlet skandinavisk afdeling.
Formålet med etableringen af BCI lokalt er at skabe et forum, hvor såvel store som små virksomheder kan udveksle erfaringer om BCM samt blive enige om et sæt fælles retningslinjer.
Hos IT-Brancheforeningen bliver initiativet modtaget positivt. Kommunikationschef Henrik Egede fremhæver, at en lokalafdeling under BCI vil være med til at sætte fokus på sammenhængen mellem it og forretning, når virksomheder skal fremtidssikre data.
- Det er et meget vigtigt område, der gør sig gældende i mange forskellige brancher. Derfor er det positivt, at initiativet henvender sig til såvel it-branchen som dens kunder, siger Henrik Egede.
Også Dansk IT oplever, at virksomhederne er mere og mere opmærksomme på Business Continuity Management. Ifølge kommunikationskonsulent Thomas Eriksen fik de it-ansvarlige i danske virksomheder noget at tænke over, da for eksempel Danske Bank sidste år var udsat for et stort it-nedbrud.
- Det får mange it-ansvarlige i andre virksomheder til at revurdere deres egne procedurer for katastrofeberedskab, og hvordan it-systemer kan komme op at køre igen. Og ikke mindst, hvad gør man i den mellemliggende periode. Har man for eksempel manuelle systemer til at håndtere ordrer?, siger Thomas Eriksen, der tilføjer, at Dansk IT arbejder på at få indført generelle it-governance-anbefalinger i de danske virksomheder.