Fra købmand til supermarked

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.


Den udvikling, der er i gang inden for offentlig borgerservice, kan sammenlignes med udviklingen fra at blive betjent af diskenspringere hos købmanden til at betjene sig selv i et moderne supermarked, mener Odense Kommunes borgerservicechef. Men der skal være noget i det for borgerne.

Du får ikke borgerne til at betjene sig selv, hvis der ikke er en fordel ved det. De skal enten have rabat eller hurtigere service eller noget helt tredje ud af det, hvis det skal lykkes kommunerne at få borgerne ud af telefonrøret og hen foran computerne.
Det mener Bent Madsen, som har fået til opgave at opbygge Odense Kommunes nye borgerservicecenter.
Odenses borgerservicechef ser loven om kommunale borgerservicecentre som første skridt hen imod en mere ensartet borgerbetjening - også hen over kommunegrænserne. Det finder han fornuftigt.
- Loven introducerer nogle nye takter. Når vi som kommune skal kunne servicere borgere fra andre kommuner, fordi de for eksempel arbejder her, så er det en stor fordel, at serviceniveauet i kommunerne er ens. Når der er en klar lovgivning, giver det entydighed, siger Bent Madsen, som derfor heller ikke ser nogen problemer i, at en portal til digital borgerservice vil kræve et ensartet digitalt serviceniveau af kommunerne og dermed mindre kommunal selvbestemmelse (se artiklen: Alle portalers moder).
Han medgiver dog, at ophævelse af den lokale selvbestemmelse på borgerserviceområdet kunne gå hen og give problemer med de lokale politikere og det øvrige bagland. Faktisk kunne Bent Madsen af og til selv ønske sig mere kommunal selvbestemmelse.
- Vi ville gerne her i Odense lave forsøg med incitamenter til selvbetjening ved eksempelvis at lade et sygesikringsbevis bestilt og betalt over nettet koste 75 kroner mod normalprisen på 150 kroner. Men det må vi ikke, fordi prisen er fastsat centralt, siger Bent Madsen.
Allerede inden loven om borgerservicecentre blev fremsat, havde Odense Kommune besluttet at omorganisere deres borgerservicekoncept, der blev udgjort af servicebutikker i den enkelte fagforvaltning.
Siden 1. april i år har Bent Madsen, der er tidligere skattechef i Odense, arbejdet på at modellere og opbygge en ny central organisation for borgerservice. Den skal debutere 1. januar 2006, men formodentligt i virtuel form, da de fysiske rammer endnu mangler.
Bent Madsen forventer at være fuldt kørende med en organisation på 100-120 mennesker 1. juni 2006. Medarbejderne kommer fra fem fagforvaltninger samt muligvis politiet. Det sidste er en ide, som netop nu overvejes, især fordi de kommunale borgerservicecentre alligevel skal overtage politiopgaver (pas og kørekort) per 1. januar 2007.
- Vores succeskriterium i borgerservicecentret er, at vi med tiden bliver færre og færre, fordi borgerne betjener sig selv, siger Bent Madsen.
Organisatorisk får borgerservicecentret hjemme i Kultur- og Socialforvaltningen, som er valgt på grund af de mange borgerhenvendelser.
En meget vigtig opgave bliver markedsføring - både eksternt og internt - af, hvad borgerservicecentret kan og ikke kan tage sig af.
- Den interne markedsføring er næsten lige så vigtig som markedsføringen over for borgerne. Om den ved vi allerede, at det er et langt sejt træk at få borgerne til tasterne. Og uden belønninger går det ikke, siger Odenses borgerservicechef.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere