Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. oktober 2005.
Den nordjyske ERP-leverandør Logimatic står til at komme i betragtning til en række store ordrer til kinesiske skibsværfter - blandt andet til landets største.
Den nordjyske it-virksomhed Logimatic, der leverer ERP-systemer til skibsværfter verden over, har det seneste par år lagt stor energi i at komme ind på det kinesiske marked. Og det ser ud til, at indsatsen bærer frugt. Firmaet har udsigt til at komme med i finalen, når tre store ordrer kommer i udbud inden udgangen af 2006.
En afgørende faktor har ifølge administrerende direktør hos Logimatic, Grimur Lund, været at finde de rette partnerskaber i Kina - og derigennem blive klædt på til det kinesiske marked.
- Man skal være lokalt repræsenteret, hvis man vil have kineserne til at købe løsninger til europæisk markedsværdi, siger han.
Logimatic har gennemført et pilotprojekt sammen med Shanghai Shipyard, og nu står firmaet i en god position, når søsterselskabet Jiangnan-Changxing Shipyard, der er Kinas største skibsværft, i nær fremtid skal sætte navn på leverandøren af en ny ERP-løsning.
- Det er en ordre i en række af flere, som vi forventer at komme i betragtning til på det kinesiske marked, siger Grimur Lund.
Ifølge Alan Tong, analytiker hos IDC med fokus på forretningssoftware i Asien, er partnerskaber den helt rigtige strategi i Kina.
På det kinesiske marked vurderer analytikeren, at ERP-giganten SAP vil blive den største konkurrent til Logimatic i den kommende budrunde hos skibsværfterne. SAP har leveret løsninger i Kina i mange år og har en lang referenceliste i hele Asien. Alan Tong tilføjer dog, at en mindre leverandør af vertikale løsninger som Logimatic er en interessant udbyder.
- Det handler i høj grad om "best practice". Og det er muligt, at en mindre ERP-leverandør kan levere en løsning, der passer bedst til skibsværfter, fordi den er udviklet ud fra et særligt kendskab til branchen, vurderer Alan Tong.
Logimatic, der blev etableret i 1987 efter lukningen af Aalborg Skibsværft og har rødder i den maritime industri, har de seneste år markeret sig verden over med sin branchespecifikke ERP-løsning MARS, der anvendes af flere store skibsværfter som blandt andre Kockums i Sverige. Ifølge den administrerende direktør, Grimur Lund, har såvel referencer verden over som it-firmaets rødder i branchen været afgørende for, at entreen på det kinesiske marked er lykkedes.
- Kineserne kan sagtens selv udvikle softwaren. Det er i stedet din viden, de efterspørger, og her kan vi tilføre noget, fordi vi har specialiseret os inden for branchen, siger Grimur Lund. Logimatics primære konkurrenter er Top 5 blandt ERP-leverandørerne, deriblandt SAP.
Bevæger man sig som dansk virksomhed ind på det kinesiske marked, er viden netop det område, hvor det er muligt at konkurrere. Sådan lyder vurderingen fra Linda Jakobsen, der er fagchef for international handel i Dansk Handel og Service.
- At konkurrere på prisen kan vi godt kaste en hvid pind efter. Det ved vi godt i Danmark, siger Linda Jakobsen, som samtidig vurderer, at det lige nu er et godt tidspunkt at gøre sin entre. Det skyldes, at flere brancher er i stærk vækst på det kinesiske marked. Dermed vil behovet for avancerede it-systemer også stige, siger Linda Jakobsen.
Hun er ikke i tvivl om, at de kinesiske it-leverandører på længere sigt vil hæve niveauet og derfor blive en seriøs konkurrent på markedet.