Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. oktober 2005.
Aluminiumsgrossisten Alumeco har valgt at decentralisere SAP-kompetencerne i eget hus. Det skaber en tæt dialog med brugerne i virksomheden, der samtidig får støtte fra konsulenter på sidelinjen.
Hos aluminiumsgrossisten Alumeco i Odense er SAP-kompetencerne fordelt på otte medarbejdere, der samtidig udfylder andre funktioner i forretningen.
Det resulterer i en tæt dialog med brugerne, vurderer Alumecos projektchef, Søren Bach-Hansen, der fra tidligere job har erfaringer med at samle kompetencerne i en afdeling, som arbejder fuld tid med systemerne. Og han foretrækker Alumeco-modellen.
- Der findes ingen facitliste for, hvordan man skal gøre. Men når vi vælger at have kompetencerne fordelt i virksomheden i stedet for at have fire-fem SAP-medarbejdere på fuld tid, opnår vi en væsentlig større forankring af systemet i forretningen. Derudover er vi ikke så følsomme for eksempel over for det at miste en medarbejder, siger projektchefen hos Alumeco, hvor SAP-folkene også støtter sig op af ekstern hjælp fra it-konsulenter.
- Som mindre virksomhed har vi sjældent mulighed for at have eksterne konsulenter siddende i længere perioder ad gangen. Vi bruger konsulenterne ad hoc, når den enkelte medarbejder har behov for hjælp til at løse et problem. Selv om vi er blandt de små SAP-kunder, er vores system ikke mindre kompliceret end hos de store kunder, siger Søren Bach-Hansen og tilføjer, at der stilles høje krav til både bredden og dybden af kompetencerne hos de eksterne konsulenter, der opnår en meget tæt kontakt med en bred del af forretningen.
Ud over eksterne konsulenter skeler Alumeco mod andre virksomheder for at hente inspiration. Og selvom det kan være svært at genkende sig selv i de store danske virksomheder, kan en virksomhed med 120-130 SAP-brugere som Alumeco sagtens kigge mod de store.
- De store virksomheder er som en slags lokomotiver. De kører ofte forrest med deres store projekter - og vi kan få glæde af de erfaringer, som de gør sig, siger Søren Bach-Hansen, der samtidig har kontakt til kolleger i andre mindre virksomheder.
- Vi udveksler viden på tværs af netværker - og forsøger at bruge hinanden, hvor det er muligt. På den måde kan man få glæde af andres erfaringer og dermed undgå at skulle begynde helt fra bunden.