Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
dygtigste forhandler Engagerede medarbejdere giver den århusianske it-forhandler ComputerStore - der er bedst kendt for sin online-butik - så stor fremgang, at selskabet kan kalde sig Danmarks dygtigste it-forhandler.
Der er gang i hjulene hos it-forhandleren ComputerStore. Så meget, at det århusianske selskab topper listen over de dygtigste it-forhandlere.
- Vi forsøger at skabe fælles fodslag og få medarbejderne til at engagere og involvere sig mest muligt i virksomheden. Det er lykkedes, hvilket kan ses på både top- og bundlinjen, siger Lars Bräuner, administrerende direktør for ComputerStore.
I det seneste regnskabsår tjente selskabet 8,4 millioner kroner ud af en omsætning på 285 millioner kroner, hvilket Lars Bräuner betegner som tilfredsstillende. Det er samtidig et vigtigt skridt på vejen mod selskabets mål: At blive den foretrukne leverandør af it-udstyr til små og mellemstore virksomheder og offentlige institutioner i Danmark.
I ComputerStore er stake-holder-tankegangen fremherskende. Det betyder eksempelvis, at hvis en medarbejder tager et initiativ, der giver pote økonomisk, så høster vedkommende selv en gevinst.
- Hvis vi skal tjene penge, skal både medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere og ComputerStore profitere, når vi afslutter en handel. Computere og it-udstyr er ens over alt, men engagerede medarbejdere gør en enorm forskel, siger han.
For at motivere medarbejderne har it-forhandleren to gange udstedt medarbejderaktier. Derudover vanker der en bonus, hvis medarbejderen når salgs- og servicemål.
svær balancegang
Engagerede medarbejdere er dog ingen garanti for succes i it-salgskanalen, hvor konstant faldende hardwarepriser i de senere år har presset indtjeningen pr. enhed i bund.
- Det er en svær balancegang at finde det rette forhold mellem pris- og serviceniveau. Vi bruger meget tid på at finde ud af, hvor meget kunden er villig til at betale for de serviceydelser, vi leverer sammen med produktet, siger Lars Bräuner.
Han mener, at ComputerStore efterhånden mestrer den disciplin, så forventningerne til fremtiden er store. Årlige vækstrater på 30 procent skal kulminere med en årlig omsætning på over en milliard kroner i 2010.
For at nå det mål har ComputerStore også indset, at virksomheden skal i tættere kontakt med kunderne i de små og mellemstore virksomheder, så de ikke kun kender ComputerStore gennem trykte kataloger og selskabets omfattende webbutik.
- Vi arrangerer igen i år en udstilling i København - denne gang i Øksnehallen den 13. oktober - hvor vi regner med, at omkring 1.200 af vores samarbejdspartnere dukker op, siger Lars Bräuner.
Arrangementet hedder Showoff 2005, og her kan kunderne bl.a. besøge 30 it-leverandørers udstillinger, få lidt godt at spise, og komme i nærkontakt med en Ferrari og en Hummer.
- Vi får chancen for at vise kunderne i de små og mellemstore virksomheder, hvad vi kan, ud over at sende papkasser med it-udstyr fra det ene sted til det andet. Samtidig er det en god anledning til at få lidt godt at spise og hygge os med kunderne, siger Lars Bräuner.
Billedtekst:
- Vi bruger meget tid på at finde ud af, hvor meget kunden er villig til at betale for de serviceydelser, vi leverer sammen med produktet, siger Lars Bräuner, administrerende direktør for ComputerStore