Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
Hardwaremarkedet har det generelt godt. Omsætningen er vokset med næsten tre milliarder, og virksomhedernes resultat er gået i plus. Men konkurrencen er stadig benhård.
Omsætningen på hardwaremarkedet peger på, at det generelt går ganske glimrende. De fire Top 100-kategorier, Desktop, Storage & server, Tele- & netværksudstyr og Industriel hardware, kan alle opvise en forøgelse af nettoomsætningen.
Kategorien Tele- & netværksudstyr løber med glorien - omsætningen er øget med mere end en milliard.
Samme kategori er den eneste, der kan fremvise et bedre resultat end året før. Igen mere end en milliard kroner bedre, hvilket har ændret kategoriens negative resultat fra sidste år til et positivt.
Kategorien Industriel hardware kan, sammen med den mindste forøgelse af omsætning, fremvise det næstdårligste resultat i forhold til året før - en fremgang på knap 14 millioner.
Den største forøgelse af antal ansatte er i sket i kategorien Desktop, der beskæftiger 700 flere end sidste år. Paradoksalt nok er den eneste kategori, der har oplevet et fald i antal ansatte, Tele- & netværksudstyr, om end der kun er tale om knap 200 sjæle.
En nærliggende konklusion er, at hardwaremarkedet er et sted hvor der bliver konkurreret med næb og klør - og det koster på bundlinjen.
- Det er en gammelkendt sandhed, men der er stadig et stort prispres på hardwaremarkedet. Der bliver solgt mange enheder til en relativt lav pris, og så satser mange af virksomhederne på at tjene pengene på at levere services, siger Anders Elbak, senioranalytiker, IDC Nordic.
Han mener, at der fortsat vil være plads til også de små virksomheder. De vil ganske givet ikke kunne følge med, når priserne presses i bund, men der vil opstå nicher, hvor de små forsat kan følge med, samtidig med at de mindre aftagere i mange tilfælde vil foretrække at handle med en mindre leverandør.
tele- og netværk skiller sig ud
Kategorien Tele- & netværksudstyr skiller sig som nævnt ud ved at stå for den absolut største fremgang.
- Den del af markedet er ikke så gennemskuelig, fordi det er svært lige umiddelbart at sammenligne produkter. Det er ikke to pc'er, man kan sammenligne, og derfor er det heller ikke på samme måde præget af konkurrence. Teleselskaberne har fortsat brug for kabler, men der er eksempelvis også mange boligforeninger, som skal have netværk, og der forsvinder udgiften i en større samlet pakke, siger Anders Elbak.
Han understreger, at det også hænger sammen med, at mange kunder er villige til at betale noget ekstra for nyere teknologier. For eksempel som en del af en trådløs mobilitetsløsning. Det betyder, at den del af markedet ikke er så prisfølsomt.