Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
mellemmarkedet
Igen i år vil virksomhederne bruge millioner på software til at styre forretningsgangene. Det får stadig flere til at udfordre Microsoft Business Solutions og SAP,
der dominerer i Danmark.
Microsoft Business Solutions (MBS) og SAP dominerer det danske marked for virksomhedssystemer, også kaldet ERP (enterprise resource planning). Selskaberne omsætter for store trecifrede millionbeløb herhjemme og har lagt stor afstand til konkurrenterne. SAP er kongen blandt de store virksomheder, mens Microsoft Business Solutions - primært takket være købet af danske Navision - dominerer markedet til små og mellemstore virksomheder.
Den situation vil ingen af selskaberne dog lade sig nøje med, så SAP presser - med stigende succes - hårdt på for at få solgt selskabets produkter til små og mellemstore virksomheder. Samtidig forsøger Microsoft Business Solutions at bevæge sig i den modsatte retning og sælge selskabets software til større virksomheder.
Men hvorfor er de to ERP-leverandører så forhippet på at klumpe sig sammen på midten? Formentlig fordi mange mellemstore danske virksomheder står foran at investere millionbeløb i nye ERP-systemer. Ifølge Rambøll Managements årlige kortlægning af den danske it-branche, IT i Praksis 2004, er mere end hver femte af landets 500 største virksomheder ved at implementere nyt ERP-system i andet halvår af 2005.
Så skulle man jo umiddelbart tro, at it-chefen blot skal vælge mellem Microsoft Business Solutions eller SAP, når han skal ud at købe et nyt it-system til at holde styr på forretningsprocesserne. Men de to selskabers markedsposition skræmmer langt fra konkurrenterne væk, så der er mange andre alternativer. En lang række lokale ERP-leverandører sidder tilsammen på omkring 20 procent af det danske ERP-marked. Det drejer sig om selskaber som Admiral Software og Allerup EDB, som med jævnlige softwareopdateringer og tæt kundekontakt har en trofast kundeskare.
Derudover melder stadig flere internationale spillere sig på det danske marked. I løbet af de seneste to år har blandt andre hollandske Exact og norske Mamut etableret sig i landet, mens selskaber som IFS, Oracle og Intentia længe har været her og absolut ikke har tænkt sig at strække våben og lade SAP og Microsoft Business Solutions løbe med mellemmarkedet. Oracle købte i fjor PeopleSoft og er på verdensplan såvel som i Danmark ved at vokse sig så stærk, at det fusionerede Oracle/PeopleSoft begynder at bide SAP og Microsoft Business Solutions i haserne.
ERP-markedet har i det hele taget været præget af en hård konsolideringsfase de senere år, hvor selskaber er blevet købt og solgt. En af de flittigste indkøbere er SSA Global, der for få år siden lignede et overstået kapitel i den store ERP-krønike.
Men efter en konkurs indtog briten Mike Greenough ERP-koncernes hjørnekontor. Her residerer han stadig, og med ham i spidsen har SSA været på en indkøbstur, som kan få selv den mest garvede shopaholic til at tabe pusten.
Hele 11 gange, siden Greenough overtog roret, har SSA haft den store tegnedreng fremme og købt firmaer med udvikling af forretningssoftware på tapetet. I to tilfælde har SSA købt virksomheder, som næsten fordoblede dets størrelse. Første gang i 2002, hvor InterBiz blev købt ud af software-firmaet Computer Associates. Historien gentog sig i 2003, hvor SSA købte hollandske Baan.
De mange opkøb har givet SSA Global ry for at være et plejehjem for udtjente forretningssystemer, hvor selskabet tjener dets penge på support i stedet for nyudvikling. Det prædikat bryder Peter Prince, topchef for SSA Global i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika) sig ikke om.
- Opkøbene giver os både kunder og nye kompetencer. Vi dropper ikke gamle systemer, så længe kunderne er tilfredse med dem, men det betyder ikke, at vi kun vil vokse gennem opkøb og eksisterende kunder. Vi går også efter organisk vækst, siger Prince.
Efter en veloverstået børsnotering i maj i år har SSA fortsat opkøbsbølgen og betalte i august 329 millioner dollars for Epiphany, der producerer software til kundehåndtering (CRM). Knap en uge efter slugte SSA også Boniva, der udvikler software til human resource management.
ERP-eksperten Herbert Nathan mener ikke, at de mange indkøb i første omgang vil føre til en masse nye SSA-kunder i Danmark, da SSA Globals store udfordring bliver at få de mange opkøb til at smelte sammen i nye produkter.
- Kunderne forholder sig afventende i øjeblikket, men hvis SSA Global får integreret produkterne fra de mange opkøb på en fornuftig måde, kan det være, at selskabet også begynder at få nye kunder i hus blandt produktionsvirksomheder, som er der, selskabet står stærkest, siger han.
Billedtekst:
- Vi er godt rustet til at erobre mellemmarkedet for ERP-systemer. Både på verdensplan og i Danmark, hvor integrationen mellem SSA og det tidligere BAAN nu er helt på
plads, siger Peter Prince, europæisk topchef for ERP-selskabet SSA Global.