Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
Det afgørende punkt for slaget i fremtidens telebranche bliver, om man kan levere et bredt sortiment af løsninger. Spørgsmålet er, om teleselskaberne eller it-selskaberne bedst imødekommer det krav.
Teleselskaberne bliver nødt til at kunne tilbyde stadig flere services og produkter, hvis de vil forbedre eller blot beholde deres konkurrenceposition.
- Både til privat og erhvervsmarkedet er det et centralt konkurrenceparameter for teleselskaberne at kunne tilbyde en bred palette af produkter, som skal indeholde data, herunder bredbånd, IP-telefoni og mobilitet. Det er vigtigt, at de kan understøtte denne trebenede strategi, siger senioranalytiker hos IDC, Karsten Fogh Ho-Lanng
- Samtidig bliver det stadig vigtigere i forhold til erhvervsmarkedet, at teleselskaberne ikke bare kan levere teknologi og forbindelser, men kan kombinere teknologien med en forretningsmæssig indsigt, siger han.
Karsten Fogh Ho-Lanng mener da også, at man med den seneste tids opkøb kan se, at de danske teleselskaber forfølger en strategi om en trebenet produktportefølge: data og bredbånd, IP-telefoni samt mobilitet. Det ses for eksempel med TDC's opkøb af Song Networks, Sonofon-ejeren Telenors opkøb af Cybercity og Tele2s opkøb af Tiscali.
Samtidig forsøger selskaberne at bliver stærkere på service og bevæge sig opad i værdikæden, mener han og nævner som eksempel TDC's opkøb af Netdesign i Danmark og af Dotcom i Sverige, som har gjort TDC stærkere på systemintegration.
Karsten Fogh Ho-Lanng frygter ikke på teleselskabernes vegne, at de blot skal ende som komponentleverandører til de store it-leverancer som en del af en større og bredere it-portefølge. Ganske vist betyder den digitale konvergens, at det bliver nemmere at levere teleydelser og nemmere at integrere dem med øvrige digitale tjenester og it-ydelser. Hvilket igen gør, at selskaber, der traditionelt er forankret i it-branchen, får nemmere adgang til at levere tele.
Men Karsten Fogh Ho-Lanng peger på, at der er en række forhold hos teleselskaberne, der giver dem en gunstig position til at imødegå truslen.
- Teleselskaberne har en styrke i en stor kundebase, som de kan sælge tillægsydelser til. Samtidig leverer de en komponent, som er helt uundværlig i virksomheder, og jeg tror, at systemintegratorerne en rum tid endnu vil købe telekomponenten hos de traditionelle teleselskaber. Og endelig er teleselskaberne begyndt tidligt med at forberede sig på en tid, hvor det bliver nemmere og nemmere for it-selskaberne at levere teleydelserne, siger han.
- Men teleselskaberne skal omvendt ikke sove for meget i timen. På erhvervsmarkedet er for eksempel TDC stadig mere presset af IBM.
Karsten Fogh Ho-Lanng mener dog, at selvom de store gamle teleselskaber foreløbig holder lidt ved den gamle teknik, og den teknologiske udvikling og konvergens giver plads til en række nye, små selskaber på telemarkedet, så lever de nye selskaber på lånt tid.
- De lever i en lille tidslomme, og den gruppe af selskaber vil blive reduceret kraftig. Nogle få af dem vil få en god forretning og overleve på markeder, hvor TDC ikke har så godt fat. Andre kan nå at få etableret en god kundebase, som de kan sælge videre, men på lang sigt er det afgørende, at de kan levere hele telepaletten og ikke bare eksempelvis IP-telefoni.
Han peger på, at selskaberne derfor på et tidspunkt må vælge mellem to ting: At dø eller vokse. Mange selskaber har allerede set den realitet i øjnene og har naturligt valgt at vokse, for at kunne brede sig længere ud på produktpaletten. Oftest sker det hurtigst ved opkøb.
Teleanalytikeren Jesper Haumann fra Devoteam Fischer & Lorenz er enig i, at det afgørende for teleselskabernes konkurrenceevne bliver deres evne til at kunne levere flere forskellige teleydelser.
- IP-telefonien kan ikke stå alene. Det er nødvendigt at supplere den med en form for mobiltelefoni - på kort sigt GSM, senere 3G og siden de kommende tele-generationer. De fleste virksomheder har medarbejdere med behov for mobilitet og tilgængelighed, hvilket IP-telefoni ikke understøtter i dag. IP-telefonien er derfor i første omgang primært til de stationære medarbejdere, som har behov for at sidde foran et apparat med tæt integration til de øvrige systemer og informationer. Alle andre medarbejdere har i større eller mindre grad brug for enten intern eller ekstern mobilitet, og til det er IP-telefonien endnu ikke moden nok. Selv den trådløse IP-telefoni, som er blevet lanceret af flere producenter, er ikke moden nok, og den dækker kun internt på virksomhedens adresse, siger Jesper Haumann.
- GSM er langt mere moden. Med den teknologi slipper virksomheden for at investere i egen infrastruktur og udnytter i stedet operatørernes infrastruktur, der understøtter både intern og ekstern mobilitet - altså en langt større dækning. Det giver en langt bedre mobilitet. Derfor bliver det en central udfordring på kort sigt at få integreret GSM og IP-telefonien, forudser Jesper Haumann.
Han forventer ligesom Karsten Fogh Ho-Lanng, at denne integration kan ske ved hjælp af bredbåndsforbindelser, som teleselskaberne køber sig til - illustreret ved for eksempel opkøbene af Cybercity og Tiscali.
Billedtekst:
De nye, små selskaber på telemarkedet lever i en lille tidslomme, og den gruppe af selskaber vil blive reduceret kraftigt, siger senioranalytiker hos IDC, Karsten Fogh Ho-Lanng.
Foto: Torben Klint
Billedtekst:
IP-telefonien kan ikke stå alene. Det er nødvendigt at supplere den med en form for mobiltelefoni, siger teleanalytikeren Jesper Haumann fra Devoteam Fischer & Lorenz.
Boks:
Elselskaberne ikke en trussel for erhvervsmarkedet
Senioanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng, IDC, forventer ikke, at elselskaberne udgør en trussel for de "gamle" teleselskabers stilling på erhvervsmarkedet.
- Elselskaberne kan selvfølgelig vise sig at blive en trussel, men hvis de for alvor skal kunne konkurrere med de øvrige teleselskaber, skal de kunne mere end fiber, for eksempel er de nødt til at have et mobil-produkt også.
- Samtidig er det ikke nok for teleselskaberne blot at have en infrastruktur, hvis de ikke også kan lægge noget intelligens ovenpå, så man får en samlet kommunikationsløsning til virksomhederne. De kompetencer kan de selvfølgelig få gennem partnere, men det er min vurdering, at den investering, der er påkrævet for at kunne matche teleselskaberne på det område, er lige så stor som investeringen i selve fiberen og infrastrukturen, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han vurderer da heller ikke, at elselskaberne selv satser på erhvervsmarkedet i særlig stor grad.