Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
Nye tider: Danmarks langsomst voksende it-virksomheder risikerer at tabe yderligere terræn til de dygtigste og hurtigst voksende it-selskaber, da de har så travlt med at få virksomheden på benene igen, at de glemmer at bruge tid og kræfter på kunder og innovation.
Hvorfor har nogle it-virksomheder succes og vækst i øjeblikket, mens andre fortsat slider med nulvækst og røde tal på bundlinjen? Dette års IT-Vækstbarometer giver en indikation af, at en del af forklaringen er, at landets langsomst voksende it-virksomheder negligerer salg, kundehåndtering og innovation.
Der træder nemlig store forskelle frem, når de danske it-selskabers topchefer i IT-Vækstbarometret bliver bedt om at sætte fingeren på den enkeltfaktor, som har haft størst positiv effekt for deres virksomheder i de sidste par år. Danmarks dygtigste it-virksomheder har langt større succes med at bruge tid og energi på salg, kundehåndtering og innovation end de langsomst voksende it-firmaer.
Tallene efterlader ingen tvivl: 12 procent af de dygtigste og 8 procent af de hurtigst voksende peger på salg og kundehåndtering som den største positive faktor bag virksomhedens vækst, mens ingen af de langsomst voksende virksomheder peger i den retning. Det samme billede tegner sig, når de danske it-virksomheders topchefer bliver spurgt om, hvad der bliver den største positive faktor for virksomhedens vækst i de næste år. Her svarer 11 procent af de dygtigste og 8 procent af de hurtigstvoksende it-selskabers topchefer, at det gør salg og kundehåndtering, mens det kun gælder for to procent af de langsomst voksende.
- De langsomst voksende virksomheder står i en situation, hvor de ofte ikke har de nødvendige ressourcer, og derfor kan have svært ved at se fremad. Det betyder ofte, at der ikke bliver ofret de nødvendige ressourcer på salg og kundepleje, hvilket ellers er den bedste garanti for, at kunderne vender tilbage igen og dermed danner grobund for vækst, siger Kim Gerner, Deloitte.
Tallene viser også, at 7 procent af konsulent- og servicevirksomhederne peger på salg og kundehåndtering som den mest betydningsfulde faktor, mens det kun er tilfældet for en procent af softwareproducenterne, fem procent af hardwareproducenterne, samt fire procent af forhandlerne og distributørerne.
Det samme billede tegner sig, når man ser på it-virksomhedernes opfattelse af, hvor vigtigt det er at have et teknologisk forspring og unikke produkter - eller ydelser - på hylderne. Hvor blot fire procent af de langsomst voksende har haft succes med innovation i de seneste par år, så gælder det for 10 procent af de hurtigst voksende. Og ser vi frem i tiden bliver forskellen endnu større: Her siger otte procent af de langsomst voksende virksomheder, at innovation vil være den faktor, som får størst positiv betydning for virksomheden mod henholdsvis 17 procent af de dygtigste og 14 procent af de hurtigst voksende it-virksomheder.
Boks:
Mørke skyer truer stadig it-branchen
På trods af optimisme, overvejende forbedrede regnskabstal, de seneste års omkostningsreduktioner og it-virksomhedernes organisatoriske og strategiske ændringer, er det stadig svært for flere it-virksomheder at få økonomien til at hænge sammen. Hver tredje virksomhed har følt sig truet af alvorlige økonomiske vanskeligheder i de sidste par år.