Virksomheder vil have samlede løsninger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.


Markedet for business intelligence (BI) præges af øget efterspørgsel efter standardløsninger, der integrerer alle BI-værktøjer i samme platform. Det reducerer omkostningerne og gør tilgangen til systemerne lettere.

Standardisering er et aktuelt kodeord på markedet for business intelligence (BI). Det vurderer såvel udbydere som analytikere pt., hvor brugen af værktøjerne breder sig i virksomheder og organisationer.
- Virksomhederne investerer mere i business intelligence i år - i forhold til 2004, og anerkendelsen af systemerne er høj. Men flere virksomheder kan øge deres udbytte af værktøjerne, lyder det fra en af topcheferne hos analysehuset Gartner, Howard Dresner, der var på scenen, da Cognos i sidste uge lancerede sit bud på et standardsystem inden for business intelligence - Cognos 8 BI.
Howard Dresner vurderer, at en standardisering vil give lettere tilgang til systemerne og en reducering af omkostninger blandt andet til licenser og vedligeholdelse
- I dag benytter medarbejdere flere forskellige systemer. Nogle op mod 12 eller mere - og det er for mange. Går virksomhederne i stedet mod en standardisering, kan omkostningerne reduceres, siger Howard Dresner.
Også på det danske marked for business intelligence er standardisering et varmt emne. De danske virksomheder og organisationer efterspørger standardsystemer, hvor alle BI-værktøjer er integreret i samme platform.
Det vurderer IDC-analytiker Rasmus Andsbjerg, der peger på, at flere brugere - såvel meget som mindre it-kyndige - får lettere tilgang til at anvende business intelligence-værktøjerne i det daglige arbejde.
- De såkaldte informations-siloer nedbrydes, når brugerne slipper for at skulle søge i forskellige data-kilder - og i stedet har adgang til et samlet datagrundlag, forklarer Rasmus Andsbjerg, der påpeger, at virksomheder skal have in mente, at der er både fordele og ulemper i forbindelse med valget af standardsystemer.

Samlet udgør business intelligence et marked på 220 millioner kroner i Danmark, hvor de største spillere ifølge IDC er udbydere som blandt andre Business Objects, Hyperion, SPSS, SAS, og Cognos
Hos Hyperion oplever den nordiske direktør, Johan Salenstedt, en stigende efterspørgsel efter standardløsninger.
- Vi mærker, at vores kunder lægger vægt på en standardløsning i form af en samlet struktur. De oplever, at der er en risiko ved at vælge forskellige systemer, fordi man baserer sit arbejde på forskellige former for data, siger Johan Salenstedt.
Konkurrenten Cognos har netop lanceret sit bud på en standardløsning - Cognos 8 BI, der integrerer alle BI-værktøjerne i et produkt baseret på en webportal, der via licenser giver adgang til de enkelte værktøjer, som brugeren har behov for.
Cognos' landechef i Danmark, Arne Jørgensen, forventer, at standardproduktet vil give virksomhederne en øget tryghed, fordi de ikke længere er afhængige af flere forskellige systemer.
- Vi tror på, at virksomhederne vil bruge business intelligence mere og mere strategisk. Derfor satser vi på et standardiseret system, der via én portal giver adgang til de værktøjer inden for både rapportering og planlægning, som brugerne har behov for. Det gør det muligt at anvende business intelligence-værtøjerne som en ingrediens til business performance management, siger Arne Jørgensen.

Når IDC-analytiker Rasmus Andsbjerg beskriver fordele og ulemper forbundet med en standardisering på business intelligence-området, er han enig med udbyderne i, at et standardsystem letter brugernes arbejde med BI. Alle medarbejdere i virksomheden, uanset afdeling og fagområde, arbejder med virksomhedsinformation, der bygger på de samme data. Det giver fordele i form af gennemsigtighed - altså blandt andet hvem der har indsamlet informationerne og hvornår, hvad de indeholder, og hvordan de opbevares - hvis man vil skabe tryghed omkring beslutningsgrundlaget. Til gengæld pointerer analytikeren, at der er risici forbundet med, at virksomheden bliver bundet til én teknologi og én leverandør.
- Lever produkterne ikke op til forventningerne, har man som kunde færre løsningsalternativer. Samtidig mister man alt andet lige forhandlingskraft, når man allerede er bundet til udbyderen, forklarer Rasmus Andsbjerg, der dog ikke er i tvivl om, at fremtidens business intelligence-marked vil være præget af de store udbydere, som tilbyder standardiserede produkter. Alligevel er han fortrøstningsfuld i forhold til de mindre og mere specialiserede løsninger.
- Selvom tendensen går mod, at flere virksomheder efterspørger standardsystemer, forventer vi ikke, at de mere specialiserede udbydere vil forsvinde. Der vil fortsat være plads til dem på markedet, lyder vurderingen fra IDC-analytikeren, der tilføjer, at der fortsat vil være virksomheder med helt individuelle behov som de store integrerede løsninger ikke dækker. Det være sig branchespecifikke løsninger og målrettede løsninger, som sikrer, at virksomheden følger speciel lovgivning i nichemarkeder.

Mere om business intelligence og Cognos 8 BI på side 16

Boks:
Cognos 8 BI
Rammen var Manhattan Studio Center i New York, da canadiske Cognos i sidste uge lancerede sit nyeste skud på business intelligence-stammen - Cognos 8 BI som deres svar på en standardløsning på BI-markedet.
Cognos 8 BI beskrives netop som ét samlet, der integrerer alle BI-værktøjer i én portal-løsning, der giver adgang til såvel rapportering, analyse og forudsigelser på markedet. Ifølge Cognos-præsidenten, Rob Ashe (billedet), er "better performance" - eller øget udbytte - en af de fordele, det nye system tilfører brugerne.
- Flere virksomheder er stadig på det stadium, hvor de føler, at de ikke har fået nok udbytte af BI-værktøjerne. Og det er den værdi, vi synliggør med Cognos 8 BI, siger Rob Ashe.
Cognos landechef i Danmark, Arne Jørgensen, oplyser, at flere af Cognos' største kunder i Danmark allerede har skrevet sig på kundelisten til Cognos 8 BI, der officielt kan bestilles i november.

Boks:
BI og BPM
BI: Business intelligence er betegnelsen for forskellige applikationer og teknologier, der anvendes til at samle virksomhedsdata - blandt andet data om kunder, markedet, industrier, økonomi og konkurrence - og analysere dem, således man får et bedre udgangspunkt til at tage beslutninger på markedet. Begrebet business intelligence blev i 1989 introduceret af Howard Dresner fra analysehuset Gartner
Group som en metode til netop at forbedre virksomheders mulighed for på baggrund af de nævnte data at tage forretningsbeslutninger.

BPM: Business performance management (BPM) anses for at være næste generation inden for business intelligence. I stedet for blot at fokusere på data, der indikerer, hvad der allerede er sket og hvorfor, er BPM et redskab, virksomheder kan anvende til at kigge fremad. BPM fokuserer på processer som varsling og planlægning og samler og analyserer, i modsætning til mere specifikke operationelle analytiske applikationer, data på tværs af operationer.
Foto: Cognos




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere