Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
Samarbejdssoftware
Flere og flere virksomheder benytter sig af software, der blandt andet gør det muligt at holde møder og udveksle informationer online.
Giganter som Microsoft og IBM dominerer markedet.
Flere virksomheder efterspørger samlede løsninger, når de skal investere i samarbejdssoftware. Det kan sætte de små, nicheprægede leverandører under pres på et marked, hvor der er udsigt til konsolidering.
Projektportaler, instant messages, web- og videokonferencer. Brugen af samarbejdssoftware i forbindelse med projektarbejde og projektstyring bliver mere udbredt i danske virksomheder, der efterspørger integrerede løsninger. Det skaber udsigt til en konsolidering på et marked, der domineres af få store spillere og en underskov af adskillige små leverandører. Og her er det de små leverandører, der kommer til at betale prisen.
Ifølge Per Andersen, administrerende direktør for IDC, er der en klar tendens til, at virksomhederne efterspørger samlede pakker, hvor samarbejdsværktøjerne er en integreret del af andre programmer. Og markedet domineres af store spillere som IBM og Microsoft, der blandt andet tilbyder integrerede løsninger på konference-delen.
- Vejen frem er de integrerede løsninger. Det er de løsninger, de fleste virksomheder efterspørger. Der vil naturligvis altid være nogle enkelte virksomheder, der har behov for helt specielle løsninger, men her er der tale om små spillere, der leverer nicheprægede løsninger, forklarer Per Andersen, der tilføjer, at niche-løsninger ofte kun vil have interesse for få virksomheder.
De største spillere på markedet for samarbejdssoftware i forbindelse med projektarbejde og projektstyring er ifølge IDC leverandører som EMC, IBM, Microsoft, Intervane og Vignet, mens halvdelen af markedet består af en stor underskov af små leverandører. Samlet udgør kategorien "Team Collaborative Applications" et marked på 15 millioner kroner i Danmark.
Hos PA Consulting Group har konsulent Morten Raaberg fulgt markedet nøje de seneste år. Og han påpeger, at der er behov for en konsolidering.
- Der findes adskillige små udbydere på markedet, og vi havde forventet, at der allerede nu ville være sket en konsolidering. Men det er altså lykkedes for mange små leverandører at overleve med hver deres gode produkt - men på længere sigt vil der være plads til færre leverandører, siger Morten Raaberg, der vurderer, at de fleste store danske virksomheder allerede har taget brugen af samarbejdssoftware til sig. Derfor forventer han, at efterspørgslen efter nye løsninger primært vil komme fra de mellemstore virksomheder, mens de store virksomheder vil have fokus på udbygning og opdatering af eksisterende løsninger.
Også Jonas Ask Homaa, der er konsulent i IT og Innovation hos Rambøll Management, forventer en fortsat efterspørgsel efter samarbejdssoftware. Han påpeger dog, at et stadig stigende krav til funktionaliteten på for eksempel et intranet kan sætte de mindre leverandører under pres.
- Der stilles større og større krav til intranettet i virksomhederne. Det skal indeholde meget forskellig funktionalitet og bygges op omkring mange forskellige it-systemer, hvilket stiller større krav om integration på tværs af disse. Og her kan det være svært for de mange små leverandører at følge med, siger Jonas Ask Homaa.
På det europæiske marked vil man på markedet for samarbejdssoftware, under kategorien "Web Conferencing and
Team Colaboration Software", ifølge analysehuset Gartner opleve en vækst på 18 procent fra 2004 til 2009.
Gartner-analytiker Ruggero Contu vurderer, at disse former for samarbejdssoftware endnu befinder sig på et tidligt stadium, men forventer, at værktøjerne vil finde vej til flere og flere virksomheder - også i Danmark.
- På det danske marked er virksomheder - ligesom på det skandinaviske og det europæiske marked generelt - meget hurtigere til at tage nye teknologier til sig. Og derfor er det danske marked meget interessant i forhold til samarbejdssoftware, siger Ruggero Contu, der vurderer, at brugen af samarbejdsværktøjer inden for få år vil blive mere mainstream - i takt med at den teknologiske udvikling vil øge funktionaliteten.
Boks:
Virksomheder vil have samlede løsninger
Ifølge Gartner-analytiker Ruggero Contu vil fremtidens marked for samarbejdssoftware byde på en konsolidering. Og tendensen går mod, at de enkelte værktøjer som webkonference, instant messaging og e-mail vil blive samlet i et produkt. Ifølge Gartners prognoser vil det ske i 2008. Allerede i dag mærker markedets store udbydere som IBM, Microsoft og Oracle, at virksomhederne går efter samlede pakkeløsninger - i stedet for at anvende produkter fra forskellige udbydere.
- Tidligere brugte virksomheder de forskellige muligheder for instant messaging, webkonference og fildeling separat. Men vi oplever, at vores kunder i stigende grad efterspørger en samlet løsning. På den måde bliver det mere overskueligt for medarbejderne at bruge softwaren, og de skal ikke igennem et stort skifte, når nye muligheder indbygges, lyder det fra Harald Collet, principal product manager for Oracle Corp.
Boks:
Vi har talt med:
• Per Andersen, administrerende direktør, IDC Nordic.
• Morten Raaberg, konsulent PA Consulting Group.
• Jonas Ask Homaa, konsulent, Rambøll Management.
• Ruggero Contu, analytiker, Gartner.
• Harald Collet, principal product manager, Oracle Corp.
• Leif Fisker Jensen, manager, Vestas IT.
• Niels Molzen, CIO, Danisco IT.
• Lars Pind, Collaboraid.