Post Danmark har IBM på pinebænken efter nedbrud

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. august 2005.


IBM's splinternye lagringsflagskib gik i sort i næsten en uge hos Post Danmark. Problemet er løst, siger IBM, men kunden kræver beviser fra andre kunder, før der igen tændes for strømmen.

To nye, dyre lagringsenheder fra IBM samler støv hos Post Danmark. Der har ikke været strøm på dem siden foråret, hvor et nedbrud satte den ene enhed ud af drift i en lille uge.
I værste fald kunne problemet have ført til postkaos. Uden lagringssystemets data ville den automatiske postsortering på landets postcentre have været lammet. Men nødproceduren fungerede. Den anden IBM-storageenhed tog over, og driften af postens it-systemer fortsatte, om end for halv kraft.
Posten turde ikke tage chancen og køre videre med det nye IBM-udstyr, så der blev sat erstatningsudstyr ind.
Hvad Post Danmark blev offer for, repræsenterer et verdensomspændende, ydmygende problem for IBM. Et problem, som indtil nu ikke er kommet offentligheden for øre.

Fejlen ligger i det nye storage-flagskib DS8000, som koster fra to millioner kroner til tocifrede millionbeløb afhængig af størrelsen.
DS8000-serien blev lanceret den 30. marts. Ifølge IBM gav visse dele af lagringsteknologien konkurrenter som EMC og Hitachi baghjul. Det gjaldt især den teknologiske løsning for virtualiseringen, som muliggør at it-installationens separate storagesystemer "ses" og bruges som én stor lagringspulje.
Hvad der bragte det danske postsystem i knæ og adskillige andre verden over var - ifølge Computerworlds oplysninger - en lille tidsmåler i storageenheden. IBM kalder den en "watchdog timer". Den kunne periodisk fejlreagere, så systemet lukkede ned, og en genstart var nødvendig.
Da lagringssystemer i den tunge klasse som DS8000 typisk anvendes i systemer, der skal være i drift 24 timer i døgnet året rundt, kunne fejlen blive katastrofal.

At IBM-kunder blev nervøse, kunne brokerfirmaerne, der handler med brugt it-udstyr, hurtigt registrere.
Op til lanceringen af de nye storageenheder fra IBM var brokerfirmaerne blevet bestormet af kunder, der ville sælge den forrige IBM-generation, Shark 800. Men pludselig vendte situationen. Nu blev de bestormet af kunder, der ville genkøbe Shark 800.
- Det er klart, at vi gjorde os tanker om, hvorvidt det skyldtes problemer med de nye enheder, fortæller Rune Sørensen, administrerende direktør for et af Danmarks største brokerfirmaer, Epoka i Pandrup.
Samme melding lyder fra en anden stor dansk broker. Netop de danske brokerfirmaer har mange antenner ude, idet de har bemærkelsesværdigt stor markedsandel i den internationale handel med brugt it-udstyr. Udenlandske brokere køber også stort ind hos de danske firmaer.
Også distributører af IBM's lagringssystemer mærkede en ændring.
- Vi har haft så stor efterspørgsel efter den gamle model, at priserne er steget, oplyser Henrik Resting-Jeppesen, administrerende direktør for Four Leaf, der er en af landet største distrubutører af IBM-storage. Så vidt han er orienteret, har problemet med DS8000 dog kun berørt én dansk kunde.
Det er trods adskillige henvendelser ikke lykkedes at få en officiel kommentar fra IBM Danmark. Computerworld kontaktede derfor storageeksperten Mike Kahn, der står i spidsen for det amerikanske konsulenthus Clipper Group. Via ham meddeler IBM i USA, at problemet blev løst for tre måneder siden. Det skete gennem opdatering af den såkaldte microcode - software, der er fast indlejret i hardware.

Samme besked har Post Danmark fået, men den it-ansvarlige, vicedirektør Jens Risgaard, ønsker at være helt sikker, inden Post Danmark igen vil bruge sit nye udstyr.
- Vi har anmodet IBM om at få anvist to referencer, hvor DS8300 (den største model i DS8000-serien, red.) kører i produktion, og det er ikke lykkedes at få endnu, siger Jens Risgaard og tilføjer:
- Vi ønsker ikke at være de første i verden på systemet.

Læs mere side 13

Billedteskst:
venteposition
- Vi anvender en midlertidig løsning, indtil vi er overbeviste om, at problemerne med DS8300 er løst, siger vicedirektør Jens Risgaard,Post Danmark.
Foto: Hans Juhl




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere