Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2005.
IBMs nylige opkøb af softwarefirmaet Ascential for godt 6,1 milliarder kroner i kontanter giver anledning til en vis uro hos konkurrenterne inden for Business Intelligence. Konkurrenterne har typisk kunder, der bruger Ascentials såkaldt ETL-værktøjer (Extract, Transform and Load) til at indsamle, rense og lagre data til brug for analyser.
- Bunker af vore kunder bruger Ascentials software, og de meldinger, der foreløbig er udgået fra IBM lyder på, at man vil fastholde det opkøbte selskab i en separat enhed. Men et produkt fra IBM vil selvfølgelig ikke så øverst på listen, over hvad vi vil anbefale, siger Claus Porse, der står i spidsen for NCR Teradata herhjemme.
Teradata-produktet, der består af både hardware og software, ligger til grund for mange af verdens største såkaldte datavarehuse. IBM baserer sit datavarehus på databasen DB2.
Claus Porse afviser, at han skulle bekymre sig for, at IBM får trukket hans kunder over på DB2-platformen.
- Trafikken går den anden vej, siger han med henvisning til nogle interne statistikker.
Component Software forhandler herhjemme et af de produkter, som ses blandt de alvorligste konkurrenter til Ascential, nemlig Informatica.
- Vi har mødt dem mange gange i direkte konkurrence. Om produktet bliver stærkere med IBM i ryggen, eller svagere vil tiden vise, siger Martin ABC Hansen, der har en nordisk strategisk stilling hos Component.
Han henviser til, at når it-giganterne opkøber mindre, teknologisk set avancerede selskaber, så kan det svække disse. Det er der flere eksempler på, hvadenten køberen har været IBM, Computer Associates eller Microsoft. Fokus udvandes.