Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2005.
De der udvikler analytisk software og yder konsulent-assistance oplever høj vækst.
Værktøjer, der presser mere viden ud af virksomhedernes data, går som varmt brød i Danmark. Det viser væksttal for 2004, som Computerworld har indhentet hos aktører, der kun har fokus på Business Intelligence. Topscorer er lille, nordjyske Targit med en vækst på 35 procent.
Klassens tunge dreng, SAS Institute byder på pæn vækst i softwaresalget - 13 procent - men omsætningen på konsulentsiden er faldet.
- 2004 startede som et svært år med et meget tilbageholdende marked, men i årets sidste måneder kom optimismen tilbage i erhvervslivet og vendte udviklingen. Vi fik en meget flot slutspurt med flot afsætning af vores nye SAS 9 Intelligence Platform, siger marketingdirektør Jim Nielsen, SAS Institute.
Selskabets værktøjer er typisk stærkt repræsenteret hos landets største virksomheder og organisationer, mens Targit især retter sig til de mellemstore. Endnu har selskabet dog ikke budt på overskud, men det ventes at komme i år.
Targits høje vækst begrunder den administrerende direktør Morten Sandlykke med flere ting. Satsningen på BI er således relativt ny, og kapital fra Nordic Venture Partner har muliggjort et stort fokus på salg. Selskabet har fået distributører i 20 lande, og flere softwareselskaber har taget produktet ind og forsynet det med eget navn.
Targit nyder imidlertid også godt af, at softwaregiganten Microsoft er gået så kraftigt ind på markedet for forretningssystemer såsom Navision og Axapta. Targit har nemlig tilbud, der bygger direkte på Microsofts platforme, og som supplerer gigantens eget BI-udspil, der især går på rapportering.
Computerworld erfarer, at koblingen til Microsoft har medvirket til, at Targit har fået en ganske usædvanlig stor kunde i hus, Dansk Supermarked. Morten Sandlykke ønsker dog ikke at kommentere Computerworlds oplysninger.
Tendensen på markedet afspejler at tilbøjeligheden til at købe "best of breed" er på retur. Tidligere gik køberne ofte efter det bedste inden for hver af de mange kategorier af BI-værktøjer.
Derfor har BI-leverandørerne også haft travlt med at gøre sig bredere. For eksempel har Cognos og Business Objects opkøbt flere selskaber. Også SAS Institute, der har et bredt udbud, gør det endnu bredere.
Målet er i så vidt omfang som muligt at kunne tilbyde it-cheferne one-stop-shopping.
- Ud fra en TCO-betragtning (Total cost of ownership, red.) koster det meget at have mange BI-leverandører inde på én installation, siger SAS Institutes Jim Nielsen.
Med i det store billledet hører også, at mange andre end de rene BI-leverandører, er godt i gang med at æde sig ind på vækstområdet. Microsoft, SAP, Oracle og Siebel er blandt eksemplerne.
Siebel, der i mange år levede højt på at være førende inden for de kunderettede CRM-systemer (Customer Relationship Management), har gennem lanceringen af 20 nye BI-værktøjer i oktober 2004 sat ekstra skub på det nye område. Dette kan ses i sammenhæng med, at softwarehuset på sit oprindelige område er blevet hårdt trængt. Erhvervslivets største har købt, hvad de skulle have, og konkurrencen er blevet hårdere.
Siebels danske CRM-kundeliste tæller tunge navne såsom Novo Nordisk, Tryg og IBM. Ifølge Siebel selv har en række dansk kunder taget BI-værktøjerne til sig, men selskabet vil ikke nævne navne, blot at der er omkring 2.000 personer, der bruger analyseværktøjerne.
At erhvervslivet vil være klogere på kunderne repræsenterer en generel tendens i hele Europa, oplyser IDC-analytikeren Rasmus Andsbjerg. Der analyseres også i stor stil på data fra leverancekæden - på Supply Chain Management-data.
Hos SAS Institute i Danmark bekræftes tendensen på kundesiden. Den begrundes blandt andet i, at erhvervslivet ønsker bedre kundesegmentering og -rapportering. Man leder desuden efter nye mønstre i kundernes indkøb.
IDC venter i år en vækst i afsætningen af BI i Vesteuropa på 6,3 procent i forhold til afsætningen sidste år. Ses der helt frem til 2009 forventes der årlige vækstprocenter, der gennemsnitligt vil ligge på 5,5 procent.
- Der er især en forrygende vækst inden for applikationer til det finansielle marked, siger Rasmus Andsbjerg.
Finanssektoren bruger blandt andet BI til at holde øje med, om der i strømmen af transaktioner skulle vise sig tegn på svindel. Analytikeren ser imidlertid også kraftig vækst i de applikationer, der er med til at sikre, at en virksomhed lever op til krav i det stigende antal reguleringer, såsom Sarbanes-Oxley og Basel II.
Boks:
Kræver flere folk
Den største barriere for indførelse af analyseværktøjer i Business Intelligence-gruppen er mangel på færdigheder hos brugerne og mangel på viden om "best practice" - hvordan man bruger BI bedst. Det mener analyseselskabet Gartner.
Gartner-analytikere spår, at større virksomheder får brug for tre gange så mange BI-folk i 2008, som de havde i 2004.
Men det er ikke kun på personalefronten, det kniber. Den næstvigtigste årsag til, at BI ikke indføres i tilstrækkeligt omfang er, hvad der kaldes TCO (Total Cost of Ownerchip) - altså ikke blot anskaffelse af softwaren, men også investeringerne i uddannelse, støtte, vedligehold, maskineri med videre.
Ifølge Gartner hænger mangel på færdigheder samt viden og TCO sammen. Organisationerne bliver nemlig i langt højere grad nødt til at prøve sig frem, og det koster.
Gartner baserer sine udtalelser på en undersøgelse, der omfatter 917 brugere fra forretningssiden verden over. Fra Europa indgår kun folk fra Tyskland, Frankrig og Storbritannien.
39 procent af de adspurgte fra USA og Canada forventer at øge investeringerne i BI-værkøtjer i 2005, mens 34 procent forventer at holde sig på samme niveau som i 2004.
De organisationer, der allerede har indført nogen BI, forventer den største vækst. Men detailsektoren, der har været blandt de flittigste og tidlige brugere af analyseværktøjerne, forventer at bruge færre penge på området i 2005.
toft/IDG
Boks:
Høj vækst hos mange BI-aktører
Omsætning Vækst i pct. i Antal Vækst i ansatte Overskud 2004 Vækst i pct. i
2004 forhold til 2003 ansatte i forhold til 2003 før skat forhold til 2003
Component Software 33 mio.kr. 18% 19 -5% 2,1 mio. kr. 163%
(forhandler og konsulenttj.)
SAS Institute 345 mio. kr. 0%* 240 Uændret 3,1 mio. kr. -76%
(software- og konsulenthus)
Platon 70 mio. kr. 21% 75 23% 6,0 mio. kr. 17%
(konsulenthus)
Targit Ikke oplyst 35% 32 Uændret Ikke oplyst Ikke oplyst
(softwarehus)
Cognos (softwarehus) havde ved deadline ikke oplyst tallene. Ascential Software, der netop er opkøbt af IBM, oplyser kun et samlet tal for Danmark, Sverige, Norge, Finland, UK og Holland.
* Softwaresalget voksede 13 pct.