Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.
Mats Lundqvist, tidligere administrerende direktør i Song Networks, har sat sig i direktørstolen for TDC's nye netværksselskab, TDC Song. Hans målsætning er, at Danmarks største teleselskab trækker sig sejrrigt ud af kampen mod norske Telenor og svensk-finske TeliaSonera om de nordiske erhvervskunders gunst.
Mats Lundqvist fra Norrland i Sverige var indtil november sidste år administrerende direktør i det nordiske netværksselskab Song Networks. Den titel har han ikke længere. TDC smed i slutningen af 2004 fire en halv milliarder kroner på bordet og overtalte Song Networks' ejere til at sælge deres aktier til Danmarks største teleselskab.
Købet faldt på plads efter en budkrig, hvor svenske Tele2 og TDC kappedes om at tilbyde aktionærerne den bedste pris. Salget har ikke betydet, at Mats Lundqvist har fået mere tid til at dyrke sin store hobby, ishockey, da han fortsat slår sine folder i virksomheden, der dog har fået tilføjet et "TDC" foran navnet. Han har i dag ansvaret for TDC Songs aktiviteter i Norge, Sverige og Finland, mens vicedirektør Søren Jensen fra TDC Erhverv tager sig af den danske forretning.
Arbejdsdelingen passer Mats Lundqvist godt.
- Jeg har erfaring med at lede et mindre selskab, der udfordrer de store spillere på markedet, og det er vi stadig i Norge og Sverige, hvor det primært handler om, at vi skal erobre markedsandele fra TeliaSonera i Sverige og Finland og fra Telenor i Norge, siger han.
I Danmark er situationen en anden, da TDC allerede sidder tungt på erhvervsmarkedet. Med købet af Song Networks har TDC styrket den position yderligere, da det nu råder over en omfattende fiberinfrastruktur, der giver TDC gode kort på hånden i kampen om de erhvervskunder, som har travlt med at udskifte deres traditionelle telefonsystemer med IP-baserede løsninger.
TDC Song-navnet symboliserer TDC's målsætning om at udnytte det bedste fra begge verdener: Songs 19.000 kilometer fibernetværk kombineret med TDC's erfaring i at tilbyde erhvervslivet avancerede teletjenester.
- Det er i samme lys, at vores køb af system-integratoren NetDesign i december sidste år skal ses, forklarer Søren Jensen.
Siden TDC's køb af Song har Mats Lundqvist og Søren Jensen arbejdet på højtryk for at få selskabernes nordiske netværk og organisation integreret og dermed høste de synergieffekter, sammensmeltningen af de to selskaber ifølge direktør-duoen byder på.
Indtil videre har integrationen af de to virksomheder kostet 80 TDC-medarbejdere jobbet, mens 18 tidligere ansatte i Song Networks' danske forretning er blevet fyret.
- Integrationen har krævet flest ofre i Danmark, hvor TDC er meget stor. I Norge, Sverige og Finland er det gået langt mere smertefrit, da der ikke har været to relativt store organisationer at tage hensyn til, siger Mats Lundqvist.
TDC Songs nordiske fibernetværk dækker 80 procent af alle virksomheder i Danmark, Sverige, Norge og Finland med mere end 10 ansatte. I praksis giver integrationen af TDC og Song erhvervskunder mulighed for at etablere tele- og datanetværk, der går på tværs af de fire nordiske lande. Løsningen bruges blandt andet til it-outsourcing og til at binde hjemmearbejdspladser sammen på tværs af landegrænser.
- Vi er overbevist om, at der er et stort behov for et teleselskab med et stærkt nordisk nærvær. Med integrationen af TDC og Song tager vi skridtet fra at være udfordrer til at blive en af de førende leverandør af IP-baseret kommunikation til virksomheder i Norden, mener Mats Lundqvist.
Målet er klart: TDC Song skal erobre markedsandele på erhvervsmarkedet fra de tidligere telemonopoler TeliaSonera i Sverige og Finland og Telenor i Norge. TDC forfølger en anden strategi på det nordiske telemarked end de store svenske og norske konkurrenter. TeliaSonera har længe haft en stor mobilforretning i Danmark og udvidede sidste år satsningen, da det købte Oranges danske forretning. Norske Telenor skruede også op for ambitionerne i Danmark sidste år, da det købte de amerikanske ejere ud af Danmarks næststørste mobilselskab Sonofon. TDC satser derimod på ekspansion på erhvervsmarkedet gennem IP-telefoni.
- Når nordiske virksomheder ekspanderer regionalt, vil der være behov for integrerede kommunikationsløsninger, der samler telefoni og data i ét netværk på tværs af landegrænser, mener Mats Lundqvist.
37-årige Mats Lundqvist har stået i spidsen for Song, siden han blev konstitueret direktør i maj sidste år, hvor den tidligere topchef forlod posten. Inden da var han frontfigur i Song Networks' svenske afdeling, som han kom til i 2002. En af de væsentligste årsager til, at Mats Lundqvist fortsætter i rollen som direktør, efter TDC har overtaget kontrollen med Song, er, at han har formået at vende røde tal på bundlinien til sorte tal i sine to år som direktør for selskabets svenske afdeling, har Kim Frimer, administrerende direktør i TDC Totalløsninger, tidligere udtalt til Computerworld.
Inden Mats Lundqvist kom til Song Network havde han blandt andet været omkring det svenske elselskab Vattenfalls kuldsejlede bredbåndsselskab Arrowhead, hvor han var direktør. Det bragte ham blandt andet til Danmark, hvor selskabet forsøgte at sælge tele- og datatjenester til danskerne.
- Det var en stor fiasko. Vi var for tidligt ude med IP-teknologien, som i dag går sin sejrsgang i erhvervslivet, men dengang var teknologien ikke ordentlig på plads, siger han.
Billedtekst:
Songduoen Direktør-duoen Mats Lundqvist (t.h.) og Søren Jensen skal med en aggressiv satsning på IP-telefoni sørge for, at TDC Song får yderligere fodfæste på det nordiske marked for tele- og datatjenester til erhvervslivet.
Foto: Rasmus Heide