Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.
Aalborg Stiftstidende, Vendsyssel Tidende, ANR-radiostationen og flere andre medier er smeltet sammen til et stort mediehus,
der også har tv og internet på programmet. Dagens it-systemer hører imidlertid gårsdagen til.
På papiret så en helt ny generation af mediearbejdsplads, som blev etableret i det nordjyske, perfekt ud. En historie var en historie, uanset om den skulle bringes i avisen, ugeavisen, på nettet, i tv eller på radio. Vinklen skulle måske ændres, historien kortes ned, lyd og billeder tilføjes, men det var til at håndtere.
På papiret var produktionsgevinsterne også indlysende. Væk med det flerdobbelte arbejde, der foregik på separate redaktioner på Aalborg Stiftstidende, de mindre lokalaviser, på radioen og på andre områder.
På it-fronten stod Nordjyske Medier imidlertid til et koldt brusebad.
- Vi kunne ikke finde et stykke software, som understøttede udvikling og produktionsstyring til de forskellige medier. I stedet skulle journalisterne ind og ud af syv systemer, og det er hjernelamt, siger chefredaktør Ulrik Haagerup fra Nordjyske Medier.
De danske softwarehuse, Saxotech og CCI, som også er blevet de store globale leverandører af avissoftware, havde intet på hylderne.
- De tænker traditionelt, de laver avissystemer, selv om hele branchen er ved at ændre sig, konstaterede Ulrik Haagerup.
Et forsøg på selv at få udviklet et stykke software, der kunne give et overblik over myriaden af informationer kom aldrig til at fungere.
- Nu er vi gået i samarbejde med et af de danske softwarehuse om at få udviklet et system, der også er et planlægningsværktøj, siger chefredaktøren.
Problemet kommer ikke helt bag på ham.
- Hele softwareudviklingen er drevet af ingeniører og softwareudviklere. Den er ikke drevet af menneskers behov, og det kan der være mange gode grunde til. Man vidste for eksempel ikke, at man havde brug for en computer, før man selv havde en, siger Ulrik Haagerup.
For ham ser det ud som om, at yngre softwarehuse gør de gamle fejl som de gamle.
- Alle tager udgangspunkt det forkerte sted i værdikæden, nemlig i den teknologi, de har. Men der, hvor værdien ligger, er hos de mennesker, der skal købe produktet, lyder det.
Han selv generes i dagligdagen også af de mange uhensigtmæssigheder i teknologierne. Der er for eksempel hele login-bøvlet, system for system. Og så er der så stor funktionalitet i systemerne, at man ikke kan se skoven for bare træer.
Løsningen skal afpasses til egne behov, mener chefredaktøren, og det ikke blot de behov, som man husker at få nævnt. Også de uudtalte behov skal dækkes. Enkle funktioner til at håndtere alt det, man ikke tænker over, men blot gør.
Den kritiske faktor for den nye generation af medievirksomheder er dog først og fremmest menneskene, men arbejdskulturen har ifølge ham været lettere at få ændret end teknologien.
- Hvis journalisten opfatter sig selv som den ensomme ulv, der sidder på eget kontor, arbejder med egne historier og holder kildekontaktlisten hemmelig, duer det ikke. Den journalist betragter ikke alene andre mediearbejdspladser som konkurrenter, men også kollegerne, siger chefredaktøren.
I stedet skal journalisterne erkende, at hver og en af dem, kan noget, som andre ikke kan, og at man derfor får det allerbedste resultat ud af at samarbejde.
- Vi har revet væggene ned. Både de fysiske og de mentale, og journalisterne er blevet enormt gode til at samarbejde, siger chefredaktøren.
Billedtekst:
hjernelamt - I dag laver man avis i et system, radio i et andet og tv i et tredje. Det er hjernelamt, siger chefredaktør Ulrik Haagerup, Nordjyske Medier