Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
mediekonvergens
Pc-producenter flokkes om at erobre tv-stuer kloden over. Teleselskaber, pc-producenter og andre kæmper med og mod hinanden for at smelte kommunikation, net og underholdning sammen. Hvor langt vil de gå? Det er et doku-drama af dimensioner.
Fjernsyn, pc'er og internet smelter sammen, og det har kastet flere af verdens største it-selskaber ud i en direkte duel med elektronikproducenter som Sony og Philips om dominansen i fremtidens digitale hjem.
™konvergens
Af Jakob M. Larsen
Mediekonvergens var et hot ord i it-branchen omkring årtusindeskiftet. Her talte alle om de enorme muligheder, der opstod, når tv'et, pc'en og internettet smeltede sammen på indholds- og produktsiden.
Tankerne var store, men det kneb med produkter og tjenester som forbrugerne gad købe, så konvergens-begrebet røg i skammekrogen.
I dag er der ikke så mange, der taler om konvergens, men til gengæld sker der nu noget. Konsulenthuset KPMG var blandt dem, der tidligt talte varmt om mediekonvergensens snarlige gennembrud, og deres seneste analyse, "Konvergensudvikling i Norden", viser, at mediekonvergensen er over os.
- Hovedkonklusionen i analysen er, at mediekonvergens ikke er et dødt fænomen, men "blot" er noget forsinket i forhold til, hvad man troede omkring årtusindeskiftet, siger senior manager Jesper Høegh fra KPMG.
Mediekonvergens er mange ting. Det er blandt andet, det der sker, når forbrugeren får adgang til internettet på fjernsynsskærmen hjemme i stuen, eller når han kan se film på 3G-telefonen. Det kræver både ny teknologi i form af apparater, der kan vise indhold på tværs af forskellige medieformater, og indholdsleverandører, som sørger for, at musik, film, tv og internetadgang ikke er begrænset til én slags apparater.
Men mediekonvergens handler ikke kun om indhold. Det er mindst lige så meget et spørgsmål om, hvordan branchens spillere skal fordele sig på banen, når produkterne smelter sammen.
Det tydeligste eksempel på en sådan placerings-kamp i dag har Hewlett-Packard, Packard Bell og danske Amitech i hovedrollerne. De sender digitale fladskærmsfjernsyn, mediecentre og andre former for forbrugerelektronik på gaden, som skal kombinere tv-verdenen med it- og internetverdenen og dermed vippe Sony, Philips og andre elektronikkæmper af banen som forbrugernes foretrukne leverandør af elektronik til hjemmet.
Blandt pc-producenter som Dell, HP og Packard Bell er det ikke kun mediekonvergens, men også nød, der har ansporet indtoget på forbrugerelektronik-markedet. De senere år er priserne på hardware - og i særdeleshed på pc'er - hamret i bund. Det har tvunget it-selskaberne til at se sig om efter nye jagtmarker. Valget er faldet på markedet for forbrugerelektronik, hvor producenterne traditionelt har tjent flere penge pr. enhed, end i den hårdt trængte pc-industri. Derfor gør it-selskaberne i dag alt, hvad der står i deres magt for at sikre sig, at computerteknologi bliver omdrejningspunktet i fremtidens digitale hjem, og ikke digitale tv, dvd-optagere med internetadgang eller settop bokse, fremstillet af elektronikbranchen.
Danske Amitech, som er mest kendt for sine pc'er, har allerede gjort sin entre på forbrugerelektronik-markedet. På hylderne finder man flere fladskærmstv og et hjemmemediecenter, som gør det muligt at surfe på nettet, se tv, redigere billeder og læse e-mails på fjernsynsskærmen.
Salgs- og marketingdirektør Jan Bandsberg ser udviklingen hen i mod forbrugerelektronikken som helt naturlig, da tidligere adskilte teknologier er fuld gang med at smelte sammen.
- Vi blev blandt andet inspireret af udviklingen af digitale kameraer, hvor HP med stor succes har udnyttet sine kompetencer på printer- og it-området til at sætte sig på en stor del af markedet, siger Jan Bandsberg.
Det er ikke første gang, at it-selskaber forsøger at trænge ind på markedet for forbrugerelektronik. Mediekonvergens og interaktivt tv var blandt de hyppigst ytrede ord i de glade dotcom-dage. Det var dog ikke tom snak det hele, da blandt andre Compaq og Gateway sendte såkaldte pc-tv på gaden, der en gang for alle skulle sikre dem dominansen i tv-stuer verden over. Microsoft var også på banen og købte allerede i 1997 selskabet WebTV og dets settopboks for at være med i frontlinien, når fjernsynet og internet blev til et.
Men de trak dog hurtigt følehornene til sig igen, da forbrugerne ikke ligefrem stod i kø for at købe konvergens-produkterne, så de brugte i stedet krudtet på pc-markedet, der dengang var præget af voldsom vækst.
Siden da er der sket flere ting, som har skabt stigende interesse blandt forbrugerne for at få flere digitale computerteknologier ind i stuen. Et af dem var Napster-fænomenet, der gjorde det legende enkelt for forbrugeren at skabe en omfattende cd-samling ved hjælp af internettet og afspille dem på musikanlægget.
På kort sigt har it-selskaberne rimeligt gode kort på hånden i konvergens-kampen mod elektronikproducenterne, vurderer pc-analytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC.
- It-selskaberne har veludbyggede distributionsnet, og de seneste års store prisfald på hardware har givet dem en toptrimmet salgskanal, som de i princippet også kan anvende til forbrugerelektronik, siger han.
Det betyder dog ikke, at it-selskaberne er sikret succes på markedet på lang sigt. De kommer fra en verden, hvor kravet til brugervenlighed og enkelthed på apparaterne er en ganske anden, end de krav, der stilles til tv'et, Hi-Fi-anlægget eller dvd-afspilleren i hjemmet.
- Deres største udfordring bliver at levere produkter, der er langt mere brugervenlige og stabile end de produkter, de leverer i dag, siger Elbak.
Samtidig ruller elektronikbranchen ikke bare rundt på ryggen og lader it-selskaberne tage teten i kampen om forbrugernes stuer. De er selv i fuld gang med at få internetadgang og pc-funktionaliteter bygget ind i deres apparater, og det bliver stadig sværere at se, hvor it-branchen slutter og forbrugerelektronik-branchen begynder. Flere brancheanalytikere har tidligere vurderet, at it-selskaberne undervurderer kompleksiteten i forbrugerelektronikken og derved vil få svært ved at sætte sig på markedet.
- Det nytter ikke noget at sende smarte hjemmeelektronik-produkter og software på gaden, som bryder ned eller som er svære at betjene. Så vender kunderne sig mod de traditionelle elektronik-producenter igen, siger Anders Elbak.
Billedtekst:
Frem i lyset For få år siden var hovedparten af familien Danmarks pc'er forvist til soveværelset. Produkter som Amitechs HomeCenter Media fortrænger videomaskinen, fordi den indeholder alt fra computer til dvd-optager. Maskinen betjenes med tastaturet på modsatte side.