Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. marts 2005.
Microsoft giver
garantier, der skal gøre kunder, som vælge ren brancheløsning, tryggere.
Thy Data Center omfattes af garantien.
Microsoft etablerer et nyt garantiprogram, der skal få store kunder verden over til at være tryggere ved Axapta-verdenen. Programmet gælder dog kun kunder, der satser på brancheløsninger.
Softwaregiganten satser på 14 brancher. For hver branche bygges et fundament, som andre kan bygge den endelige løsning på. Microsoft garanterer, at hvis partneren, der har bygget fundamentet, skulle bukke under, så overtager man selv supportarbejdet. Men også, når det går godt, er det Microsoft, som er kontaktpunktet.
I Danmark stiller Microsoft kun sine muskler bag Thy Data Center, som sammen med NNIT udvikler fundamentet for løsninger til de farmaceutiske industrier, oplyser divisionschef Thomas Parbst fra Microsoft Business Solutions (MBS). Det nordjyske softwarehus står for det såkaldte "Life Sciences" fundament.
At garantien er blevet nødvendig skal ses i sammenhæng med, at MBS markedsfører Axapta aggressivt over for de allerstørste kunder. Man fisker blandt andet efter Peoplesoft-kunder, nu hvor Peoplesoft er opkøbt af Oracle.
Men store virksomheder kræver tilsyneladende en vis garanti fra Microsofts side, før de tør gå over på en Axapta-brancheløsning. Doug Burgum, der står i spidsen for Microsoft Business Solutions, fortæller ifølge IDG News Service, at de store kunder er ekstra opmærksomme på partnernes økonomi og overlevelsesevne.
Softwaregigantens garantier omfatter ikke softwareselskabet, der bygger et "hus" oven på fundamentet, altså den konkrete, kunderettede løsning. Det begrunder Thomas Parbst med Thy Data Center som eksempel. NNIT står som garant for, at det fundament, som Thy Data Center udvikler, overholder de strenge krav fra amerikanske FDA (Food and Drug Administration). For en medicinalvirksomhed kan overholdelsen af disse krav være forskellen på liv og død.
- Det "hus" der bygges ovenpå, som sikrer de konkrete forretningsmæssige styringsbehov, er også kritiske, men ikke i samme skala, siger Thomas Parbst.
Om en tilsvarende garanti vil blive givet til Navisions kunder er uklart.
- Vi har ikke taget nogen beslutning endnu, siger Mogens Elsberg, der i januar kom til MBS som Navision-ansvarlig. Men han bebuder, at der vil blive givet ekstra garantier i forhold til i dag.
billede: Garanti - Fundamentet for en Axapta-brancheløsning er mere kritisk end den konkrete løsning. Derfor gælder garantien den partner, der har udviklet fundamentet, siger divisionschef Thomas Parbst, Microsoft Business Solutions.
Foto: Torben Klint