Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. februar 2005.
Følg med mig ind i det cirkus, der bestemmer, hvor du kan læse dine nyheder. I mediecirkussets arena finder du Computerworld-familien og konkurrenter. Du finder spindoktorer og topchefer.
På skift spiller vi rollerne
som domptører, løver og abekatte - som tryllekunstnere og fjumreklovne.
Fortællingen, der også handler om etik, gælder spillets regler - The Name of the Game.
Det første cirkusnummer er stur, stur illusionskunst, nemlig kunsten at imitere. Nummeret begynder den 1. december, hvor Computerworld på nettet bringer artiklerne "TDC overtager Netdesign i storform" og "TDC-køb forgylder Netdesign-ansatte".
Den 2. december melder dagbladet Børsen sig i arenaen med overskrifterne "TDC overtager Netdesign i storform" og "Køb forgylder ansatte i Netdesign".
Godt nok siger et engelsk ordsprog, at imitation er den mest oprigtige form for smiger, og min kollega på online-redaktionen blev behørigt smigret. Vi undrer os dog over, at en så økonomisk velfunderet avis som Børsen så ofte har behov for at smigre Computerworld - også på indholdsniveau.
Men vi siger pyt med, at store medier indimellem lader sig inspirere af os uden at kreditere os. Det er spillets regler, som rammer de mindre medier lige fra nyhedstjenesten Ritzau og lokalaviser til fag- og organisationsblade. I cirkusset brager bifaldet ned mod det store medie, der tryller illusionen om en stur, stur nyhed frem ved hjælp af spejle.
Jeg har overvejet at smøre spejlet med leverpostej. Midlet er en journalistisk pris ved navn Lille-Esmann - et modspil til journalisternes fornemste pris, Cavling-prisen. Den honorerer typisk et medlem for årets bedste, orginale dækning af et vigtigt emne. Lille-Esmann, hvis navn er inspireret af en kendt tv-journalist, forfatter af en bog om Henry Kissinger, skal være en honorering af den, der er bedst til at planke andres artikler. I læsere vil alle være velkommen til at nominere journalister, og blandt jer er der måske nogen, der vil sponsere prisen - en kopimaskine.
Men rask videre til næste nummer i manegen. Her ser vi it-branchens spindoktorer og topchefer som domptører af abekatte, pitbullterriere og løver, altså journalister af forskellig karat.
Kampen om kødlunserne og andre godbidder, som domptøren giver for at opnå, hvad de vil, er hård. Det viser dette kunststykke.
Den 12. januar lover en større it-servicevirksomhed min kollega et interview med koncernens nye topchef, hvis navn offentliggøres tirsdag den 18. januar.
Offentliggørelsen forsinkes, interviewet skubbes til onsdag og så til torsdag klokken ni om morgenen - i allersidste øjeblik, hvis vi skal nå at have nyheden med i fredagsavisen. Men så aflyses aftalen.
- Vore medarbejdere orienteres først fredag, så vi kan ikke gå ud før, lyder forklaringen.
Men samme torsdag interviewer Børsen den nye administrerende direktør og tegner tilmed et portræt af ham med spindoktoren som sandhedsvidnet - det eneste.
Børsen får som så ofte den største luns kød. Berlingske spises af med navnet på en direktør længere nede i hierarkiet. Domptøren har gjort sit job godt. To store medier dækker. Begge føler, de har fået en "solo", og det er det eneste, der tæller.
Der blev ingen godbidder til Computerworld, men vi gnægger stadig fornøjet over, at det lykkedes os at overhale de store indenom. Vi fik navnet gravet frem og kunne offentliggøre det på Computerworlds websted torsdag eftermiddag.
Stakkels spindoktor, men den situation er slet ikke den værste. Ofte snuser det store medie blot til lunsen, men lader den alligevel ligge. Værre er det, når det store medie reducerer "den fantastisk gode solonyhed" til en sølle note. Uanset hvor mange indtrængende opkald, som derefter kommer fra informationsafdelingen til andre medier,
er historien normalt død.
Informationschefer er ikke ene i domptørrollen. Det kan sagtens være topchefen, og denne lover ofte for meget en gang imellem. (Lige nu må det ringe for ørerne af den administrerende direktør for et stort softwarefirma ... Kommunikationsbrist, lød hans undskyldning.)
It-branchen vil have de store medier med til "brylluppet". Til gengæld er branchen som alle andre rædselsslagen for, at de store også opdager "skilsmissen", hvilket de typisk gør før eller siden trods røgslør og stumhed.
Ofte finder de store historien på egen hånd - måske tippet af en arg eksansat. Ofte finder de den ved at skæve til, hvad Computerworld - online eller på tryk - og konkurrende it-medier skriver.
Men Computerworld-familien kan så meget andet end at være et mediecirkus. Vi kan hjælpe med at få løst problemer, også takket være kyndige deltagere på vores debatsted. Det er sidste uges tophistorie et eksempel på.
På Computerworlds forside fortalte vi om, at der fra Hongkong og fra Panama er oprettet en masse danske fuskdomæner, hvis navn blot ligger en stavefejl eller et punktum fra kendte navne, som
TV 2, Berlingske Tidende og Krak.
En sikkerhedsekspert hos Ementor var en uvurderlig kilde og leverede et formidabelt stykke research. Han dokumenterede, at får man ikke skrevet webadressen korrekt, lander man på et sted, der downloader tre slags ondartet kode på ens pc, medmindre den er godt beskyttet. Konsekvensen rækker lige fra en økonomisk lussing til hijacking af din pc, så den kan benyttes til kriminelle formål.
Artiklen blev også bragt på Computerworld på nettet, hvor den blev ugens næstmest læste nyhed. Her supplerede vi med en liste over 114 fusk-websteder, så virksomheder og organisationer kunne tjekke, om de selv er i risikozonen. Og vi supplerede med detailinformationer om den ondartede kode.
Online-læsere supplerede fuplisten via debat.computerworld.dk og bragte den op på i alt 269 domæner. Kilden hos Ementor, sikkerhedseksperten Steen Pedersen, skrev, at alle peger tilbage på én IP-adresse, 67.96.63.112. Og han tilføjede på online-debatten, at man kan blokere for trafik fra den IP-adresse i sin firewall.
Problem beskrevet. Problem uddybet. Problem løst - for dem, der ved, hvordan firewallens værn kan målrettes specielle trusler.
Så pyt med, at journalister, spindoktorer og deres bosser "glemmer" Computerworld. It-branchens kunder og potentielle kunder gør det næppe.
Billedtekst:
Computerworlds websted, 1. december 2004
Billedtekst:
Børsen, 2. december 2004