Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. september 2004.
Jobindex har problemer med at levere mails til de af deres brugere, der er kunder hos TDC, fordi postserverne beskytter sig mod at blive oversvømmet af e-post.
Servere
Job-databasen Jobindex oplever betydelige problemer med de af de 50.000 nyhedsbreve, som selskabet udsender hver nat til kunder hos TDC.
- Vi oplever forsinkelser af leveringen af firmaet service til TDC's kunder. Vores e-mailserver er ikke dimensioneret til at håndtere den ekstra trafik, som genereres af postserverne, siger direktør Kaare Danielsen fra Jobindex.
Problemerne opstår, fordi postserverne svarer afsendere, som sender flere end 20 mails ad gangen, at de ikke umiddelbart kan modtage mailen. Det sker for at undgå, at postserveren bliver blokeret af store udsendelser. De fleste afsenderes postsystemer vil blot sende de afviste mails lidt senere, men det blokerer en del masseudsendelser fra afsendere, der selv har udviklet deres sendesystem.
- Alle udbydere benytter denne type beskyttelse på deres postservere, men firmaerne, der udsender nyhedsbreve, mærker dem typisk hos os, fordi vi har så langt de fleste kunder, fortæller driftdirektør Per Rasmussen fra TDC Privat.
Finder en løsning
TDC er stødt på problemet i forbindelse med andre selskaber og forbrugerportaler.
- Vi taler med selskaberne og finder en løsning. Vi kan sagtens modtage 200.000 mails, der er udsendt i løbet af en nat, hvis det bliver gjort rigtigt, siger Per Rasmussen.
Jobindex benytter et egenudviklet sendesystem, fordi det udsender individuelle mail.
- Vi udsender ikke bare 50.000 mais, men 50.000 mails, der er tilpasset de behov, brugerne har angivet. For at kunne gøre det, har vi selv været nødt til at udvikle vores sendeplatform, siger Kaare Danielsen.