Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. august 2004.
HP topchef Carly Fiorina slagtede toppen i HP - heriblandt danskeren Kasper Rørsted - på grund af katastrofalt dårlige salgstal for server- og storagesystemer. Årsag? Et fejlslagent SAP-projekt, hævder HP selv.
Der må være ekstra meget korridorsnak ved HP's årlige store tekniske konference i Chicago HP World, der slutter i dag. For en uge siden fyrede verdens stærkeste kvindelige it-topchef Carly Fiorina tre ledende chefer i koncernen, heriblandt danskeren Kasper Rørsted, der var HP's chef for Europa, Mellemøsten og Afrika.
Fyringerne faldt prompte efter et kvartalsregnskab, hvor HP's samlede omsætning godt nok steg med ni procent til næsten 19 milliarder dollars, men hvor omsætningen af store storage- og serversystemer faldt med fem procent. Især HP's serie af Alpha-servere fik ondt i omsætningen, som faldt med 32 procent. Til gengæld har ærkekonkurrenten Dell øget sine markedsandele, især i Europa.
Analytikeren Bill Moran fra D.H. Brown & Associates siger til det amerikanske Computerworld, at faldet sandsynligvis skyldes, at HP stopper salget af Alpha-servere om to år, og at kunderne i øvrigt venter på, at HP skifter fra MIPS til Itanium-processorer. Analytikeren tilføjer, at Carly Fiorina med fyringsrunden vinder tid og for en stund kan holde kritik af hendes ledelse i ave.
De 7.000 deltagere ved HP-konferencen, der netop handler om den type teknologi, som HP har svært ved at sælge, fik dog ikke lejlighed til at høre om nye planer fra Carly Fiorina, der i stedet lod Executive Vice President Ann Livermore holde den store keynote.
SAP som syndebuk
Imidlertid præsenterer HP selv en anden og overraskende forklaring på en del af salgsproblemerne: Et fejlslagent SAP-projekt, hvor en opgradering af ordre- og forsyningsmodulerne (Supply Chain Management) gik grueligt galt.
Computerworld US citerer Carly Fiorina for at sige, at it-problemerne har kostet HP knap en halv milliard dollars i omsætning og 275 millioner dollars på bundlinien. I praksis havde HP ikke styr på sine ordrer og blev nødt til at betjene sine kunder via forhandlere og sende leverancer med luftpost, hvor det havde været mere hensigtsmæssigt at blive på landjorden.
Miseren har sit udspring i den to år gamle fusion mellem Compaq og HP, der begge anvendte SAP i forvejen. Og det er åbenbart nemmere at få fælles logo end at integrere it-systemer, selv om de er af samme fabrikat. Som analytikeren Bill Swanton fra AMR Reserach siger til Reuters:
- Der er ingen forskel på opgaven i at blande systemer fra to leverandører eller fra kun en. Strømlining af forretningsprocesser og data er den samme udfordring.
Men det ændrer ikke på, at HP og Fiorina må have røde ører. Som analytikeren Joshua Greenbaum hos Enterprise Applications Consulting ser det:
- Jeg var imponeret over, at HP fyrede ledelsen frem for at bare at smide SAP på porten. Alligevel er det overraskende, at god software kan vælte en virksomhed som denne. Mere pinligt kan det ikke blive.
Billedtekst:
Exit Kasper Rørsted. Offer for HP-kulturen: "Bad numbers are bad people"?
- Vi takker Peter, Jim og Kasper (Rørsted, red.) for de år, de trofast og dedikeret har tjent HP. Carly Fiorina fyrede ledelsen, selv om en kaotisk SAP-opgradering kostede HP en halv milliard dollars.
Walther Thygesen, vicedirektør i HP med ansvar for salg- og marketingaktiviteter i EMEA:
- Chefrokaderne får ingen betydning for mig og min stilling, siger han til Computerworld Online.