Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. august 2004.
Mads Mikkelsen er en af Danmarks bedste skuespillere. Det var derfor ingen overraskelse, at han blev castet til en storfilm i Hollywood, King Arthur. Nu er han så blevet en international stjerne, synes danskerne, og finder bekræftelse i rosen fra de amerikanske medstjerner, som man kan se i de Bag Kameraet-udsendelser, der støtter markedsføringen af filmen herhjemme. Imidlertid ser man ikke meget til Mads Mikkelsen i filmens trailers, ligesom det er Clive Owen og Keira Knightley i hovedrollerne, der er løbet med omtalen alle andre steder end herhjemme. Mads Mikkelsen forbliver - indtil videre - verdens bedste herhjemme.
IBM's køb af Mærsk Data er i et lokalt perspektiv en meget stor handel, der involverer 3.500 medarbejdere og en håndfuld milliarder kroner. Det er også en handel, der let kalder på følelserne. Når A.P. Møller sælger ud til et amerikansk selskab, er det som om Danmark er blevet lidt mindre. Det handler om vores selvforståelse. Som landets absolut største og mest magtfulde virksomhed (og med på Forbes liste over verdens største selskaber), bliver salget af Mærsk Data let til et symbol på et svagere Danmark. A.P. Møller er inkarnationen af, hvad danske virksomheder stræber efter og vi andre ser op til.
Derfor er IBM's udmelding om, at Mærsk Data skal være krumtappen i en benhård global satsning på logistiksystemer ganske klog, når historien skal sælges til medierne. Og en vinkel som pressen med glæde har bragt videre, fordi det symbolske nederlag på den måde bliver en sejr - vi har ikke mistet: Vi er på vej ud i verden med vores viden.
Der er dog grund til at hefte sig ved et par væsentlige detaljer. IBM.com har torsdag end ikke omtalt handlen på sin hjemmeside, ligesom IBM Global Services forretningsområde Travel & Transportation primært dækker behov for flyselskaber - ingen rederier. Og føj så til, at manden bag opkøbet, IBM's nordiske chef Jens Munch-Hansen, tydeligt nøjes med at romantisere om eksistensen af et københavnsk kompetencecenter.
Set i et globalt perspektiv er handlen beskeden, og handler nok mere om, at IBM har købt sig til en attraktiv kunde. Det er fint og godt ude i verden, men for lidt herhjemme. Her ser vi gerne, at Mærsk Data skal spille en strategisk hovedrolle i udviklingen af IBM's forretningsområder internationalt. Det er ikke til at bære, hvis vi kun får en birolle. Derfor efterlader den store danske handel et stik af vemod hos betragteren og nok decideret bekymring hos de ansatte.