Udsalg med vemod

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. august 2004.


Mads Mikkelsen er en af Danmarks bedste skuespillere. Det var derfor ingen overraskelse, at han blev castet til en storfilm i Hollywood, King Arthur. Nu er han så blevet en international stjerne, synes danskerne, og finder bekræftelse i rosen fra de amerikanske medstjerner, som man kan se i de Bag Kameraet-udsendelser, der støtter markedsføringen af filmen herhjemme. Imidlertid ser man ikke meget til Mads Mikkelsen i filmens trailers, ligesom det er Clive Owen og Keira Knightley i hovedrollerne, der er løbet med omtalen alle andre steder end herhjemme. Mads Mikkelsen forbliver - indtil videre - verdens bedste herhjemme.
IBM's køb af Mærsk Data er i et lokalt perspektiv en meget stor handel, der involverer 3.500 medarbejdere og en håndfuld milliarder kroner. Det er også en handel, der let kalder på følelserne. Når A.P. Møller sælger ud til et amerikansk selskab, er det som om Danmark er blevet lidt mindre. Det handler om vores selvforståelse. Som landets absolut største og mest magtfulde virksomhed (og med på Forbes liste over verdens største selskaber), bliver salget af Mærsk Data let til et symbol på et svagere Danmark. A.P. Møller er inkarnationen af, hvad danske virksomheder stræber efter og vi andre ser op til.
Derfor er IBM's udmelding om, at Mærsk Data skal være krumtappen i en benhård global satsning på logistiksystemer ganske klog, når historien skal sælges til medierne. Og en vinkel som pressen med glæde har bragt videre, fordi det symbolske nederlag på den måde bliver en sejr - vi har ikke mistet: Vi er på vej ud i verden med vores viden.
Der er dog grund til at hefte sig ved et par væsentlige detaljer. IBM.com har torsdag end ikke omtalt handlen på sin hjemmeside, ligesom IBM Global Services forretningsområde Travel & Transportation primært dækker behov for flyselskaber - ingen rederier. Og føj så til, at manden bag opkøbet, IBM's nordiske chef Jens Munch-Hansen, tydeligt nøjes med at romantisere om eksistensen af et københavnsk kompetencecenter.
Set i et globalt perspektiv er handlen beskeden, og handler nok mere om, at IBM har købt sig til en attraktiv kunde. Det er fint og godt ude i verden, men for lidt herhjemme. Her ser vi gerne, at Mærsk Data skal spille en strategisk hovedrolle i udviklingen af IBM's forretningsområder internationalt. Det er ikke til at bære, hvis vi kun får en birolle. Derfor efterlader den store danske handel et stik af vemod hos betragteren og nok decideret bekymring hos de ansatte.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere