Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. august 2004.
Nu er der over 600 hotspots herhjemme, og de bliver også brugt, meddeler udbyderne - mest af erhvervsfolk og i stigende grad
af unge. Trods det, er det endnu ikke nogen god forretning at drive et hotspot.
Danmark råder ifølge webstedet openwifi.dk over 629 såkaldte hotspots - også kaldet offentlige trådløse lokalnet. Specielt er der kommet fart i udrulningen det sidste halve år, og som noget nyt kommer der flere hotspot-zoner: Områder i byer med trådløs adgang til internet. Her har Århus ført an, men i sommer har Københavns kommune tager initiativ til at etablere dækning af foreløbig otte pladser og parker.
Brugerne er først og fremmest erhvervsfolk og en forholdsvis stor andel udlændinge. Og så melder nogle hotspot-udbydere, at der på det seneste er kommet flere unge - dels studerende, dels rygsæksturister.
- Vi har en fleksibel abonnementsstruktur, hvor man kan tegne sig for fra et år og ned til femten minutter, og siden vi indførte det helt korte abonnement for en måned siden, er det hurtigt blevet langt det mest sælgende. Vi mener, at det er tegn på, at der er ved at komme en ny, yngre kundegruppe, der går efter billige eller kortvarige løsninger, siger Christian Marstrander, der er daglig leder i Hotspot Live.
Hotspot Live driver i dag 174 hotspots og står for aftalen med Københavns Kommune om dækning i en række offentlige rum. Selskabet har fastholdt en forretningsmodel, der bygger på indtægterne fra trafikken på hotspottene, hvor andre udbydere har valgt at supplere med andre typer indtægter.
Brede forretningen ud
Det gælder Redspot, der blandt andet blev kendt på at etablere gratis trådløse forbindelser i Århus centrum.
- Udviklingen er ikke gået, som analytikerne forudsagde. Hvis man udelukkende vil leve af trafikken på hotspottene, får man ikke de store indtægter i dag. Derfor består en del af vores forretning af at drive hotspots for hoteller, cafeer eller andre, der ønsker at have dem. Desuden leverer selskabet trådløs access-forbindelser, fortæller direktør Aksel Lykke Paulsen fra Redspot.
Alligevel betegner Redspot anvendelsen af hotspots som en succes.
- Vi har omkring 1.000 brugere i Århus midtby, der er på 50.000 minutter om måneden. Hvis forudsætningen er, at man har en bærbar computer og en bredbåndforbindelse i forvejen, har vi beregnet, at vi dermed har to tredjedele af de mulige brugere. Kommercielt har det ikke givet den store omsætning, men det havde vi heller ikke forventet. Til gengæld har vores selskab fået store PR-mæssige fordele af at gå ind i dette, siger Aksel Lykke Paulsen.
Mange udlændinge
Hotspot Networks driver også en række hotspots, men ud fra et andet udgangspunkt. Selskabet er vokset ud af et firma, der leverer og driver systemer til hoteller og konferencecentre.
- Mellem 50 og 75 procent af betalingerne er i udenlandsk valuta, og i dag forventer mange internationale gæster, at der er adgang til et hotspot, ligesom det er en faktor, når større internationale firmaer skal vælge overnatning til deres medarbejdere, siger direktør Rasmus Christiansen fra Hotspot Networks.
Som de øvrige udbydere melder Hotspot Networks, at forbruget er vokset markant dette forår. Alle venter, at det næste ryk i anvendelsen vil komme, når det bliver mere almindeligt at benytte de trådløse forbindelser til IP-telefoni.
Billedtekst:
Offentlige trådløse lokalnet - eller hotspots - skyder frem som svampe en fugtig efterårsdag.