Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. juni 2004.
I første omgang minder pris og produkt om tidligere lancerede tilbud, men teknologisk er løsningen en nyskabelse. IP-telefoni overføres over ATM, og det vil på længere sigt muliggøre nye tjenester.
Cybercity går ind på telefonimarkedet ved i første omgang at tilbyde IP-telefoni til de af deres private ADSL-kunder, der er koblet på en af de i øjeblikket 110 centraler, hvor selskabet har eget udstyr. Pris- og produktmæssigt adskiller den nye løsning sig ikke væsentligt fra tidligere tilbud på markedet, men den er udtryk for en teknologisk nyskabelse, som vil gøre nye IP-baserede tjenester mulige.
Tidligere IP-telefoniløsninger fra internet-udbydere har samlet samtalerne fra telefonen og datatrafikken fra pc'en i hjemmet i en såkaldt splitterbox, der har omsat telefonien og datastrømmen til to forskellige frekvenser over ADSL-forbindelsen.
Cybersitys nye løsning sender IP-pakkerne med data og telefoni mellem hinanden over den samme forbindelse, og nærmer sig dermed de rent IP-baserede overførselsteknologier, som ventes at komme til at danne grundlag for transmission af såvel data som tele og video.
For at kunne prioritere telefonien bruger Cybercity den traditionelle teleteknologi ATM (Asynchronous Transfer Mode), som giver mulighed for at benytte forskellige trafikklasser, så telefonien kan overføres i det, der kaldes "realtime", mens datatrafikken benytter "nonrealtime".
I praksis samles telefonien, der kan komme enten fra en almindelig analog eller en IP-telefon, med datapakkerne fra pc'en i en såkaldt integreret access-enhed, der omsætter signalerne til ATM og udstyrer pakkerne med prioritering ud fra trafikklasserne. For Cybercity er dette interessant, fordi de kan kontrollere overførslen hele vejen og dermed får mulighed for at levere tjenester, der integrerer telefoni og data.
I første omgang omfatter IP-telefoniløsningen tjenester som banke på, vis nummer og viderestilling. På længere sigt har selskabet planer om at introducere fælles indbox-tjenester, der kombinerer kalender, telefonsvarer, e-post og SMS samt videotelefoni.
Cybercitys IP-telefoniløsning er dels et tilbud til eksisterende private ADSL-kunder, og dels et forsøg på at få fat i nye privatkunder.
- Det her er ikke et nicheprodukt. Det er produkt, der skal ramme det brede massemarked. Ambitionen er i størrelsesordenen et par tusinde kunder i år, mens vi skal have halvdelen af vores ADSL-kunder over på bredbåndstelefoni inden for de næste par år, siger administrerende direktør Henrik Clausen fra Cybercity.
Cybercity vil begynde at etablere denne type IP-telefoniløsninger til september, senere følger særlige erhvervsløsninger.
Billedtekst: - Vi skal have halvdelen af vores ADSL-kunder over på bredbåndstelefoni inden for de næste par år, siger administrerende direktør Henrik Clausen fra Cybercity.