Italien er forbillede for det danske 3G-marked

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. juni 2004.


Med over 650.000 kunder og flere konkurrerende selskaber er 3G i Italien længst fremme i Europa. Især 3 i Danmark følger sit italienske søsterselskab nøje i håb om at kunne overføre succeser.
3G-førertrøje
Under udrulningen af 3G-mobiltelefoni er Italien ved at skille sig ud som det førende land i Europa. Mobilselskabet 3 gik i luften med 3G i marts sidste år, og selskabet har nu flere end 650.000 kunder - ud af en befolkning på godt 57 millioner. I sidste uge blev der så konkurrence på 3G, idet den internationale mobilkoncern Vodafone nu går i luften med deres net. Herudover er Telecom Italias 3G-selskab Tim på vej ud på markedet. Tim kører allerede kampagner for EDGE-teknologien, der tredobler datahastigheden på de eksisterende GSM-net. Selskabet fik 450.000 ordrer på EDGE-telefoner den første dag teknologien blev udbudt - efter selskabets egne angivelser. Det sidste 3G-selskab i Italien, Wind, vil gå i luften i slutningen af året.
Det er ikke helt overraskende, at Italien er blevet det førende 3G-land i Europa: Italienerne har de senere år vist sig at være vilde med mobiltelefoner. Andelen af befolkningen, der har mobiltelefon, er 98 procent i støvlelandet. Det betyder ikke, at såvel spædbørn som oldinge har mobiltelefon, men at en ret stor del af brugerne har flere SIM-kort. Reelt regner man i Italien med, at 76 procent af befolkningen har mobiltelefon.
Det forholdsvis høje antal SIM-kort er udtryk for, at en stor del af italienerne benytter taletidskort. Faktisk haltede brugen af mobiltelefoni i Italien længe efter udbredelsen i Nordeuropa og specielt i Norden, men fra og med introduktionen af taletidskortene i 1998 eksploderede forbruget i Sydeuropa med Italien i spidsen.
Når 3G-telefoni går specielt godt i Italien skyldes det, at italienerne er meget mode- og stilbevidste, mener marketingdirektør i 3, Diona Ravera.
- Mobiltelefonen er i høj grad et statussymbol, og mange italienere ønsker at blive set med de nyeste, smarteste mobiler. 70 procent af kunderne er veluddannede mænd i 25 til 45 års alderen - hvoraf mange er i lederjob, siger hun.
Underholdning
På grund af den relative fremgang det italienske 3 har haft, og fordi selskabet har været tidligere ude end de fleste af de europæiske søsterselskaber, holder disse, herunder 3 i Danmark, et vågent øje med, hvilke 3G-tjenester, der tiltrækker brugere.
I Italien er det først og fremmest underholdningstjenester, der har succes, heraf flere der relaterer sig til populære tv-programmer. Det er videotjenester, der leverer billeder fra de italienske udgaver af Big Brother og Farmen. Hertil kommer højdepunkter og sammendrag fra Serie A-fodboldkampe samt erotik fra Playboy-kanalen.
Hvad angår de spil, som det italienske 3 udbyder, står et interaktivt Sims-lignede spil, som selskabet selv har udviklet, for 70 procent af brugerne. Princippet er, at spillerne kommunikerer med en af de tre nydelige piger eller de tre lige så nydelige mænd, som 3 bruger i deres markedsføring via forudbestemte dialoger. Svarene kommer i videoform.
Endelig er e-mail på 3G-mobilen populært, og 3 har netop lanceret chat på grundlag af en videoprofil, som brugerne selv indspiller.
Umiddelbart kan det synes som om, der er et misforhold mellem de karriereorienterede voksne kernekunder og udbuddet af tjenester, men det mener marketingdirektøren ikke er tilfældet.
- Folk i lederstillinger gør de samme ting som den brede befolkning. De søger adspredelse et par gange om dagen, når de har en pause, siger Diona Ravera.
Erhvervstjenester
Det italienske 3 virker derimod mere i vildrede, når det gælder tjenester til erhvervslivet. 3G-kort, der kan etablere sikre og hurtige mobile dataforbindelser fra bærbare pc'er er det bedste bud fra Product Manager Giorgio Ranenghi.
3 i Danmark benytter de samme teknologiske platforme som selskabet i Italien, og derfor vil tjenester forholdsvis let kunne overføres.
- Vi overvejer i øjeblikket at introducere videobaseret chat, og med den succes, italienerne har haft med deres interaktive spil, er det nærliggende at udvikle noget tilsvarende, siger markedschef Mads Eriksen fra 3 i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere