Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. maj 2004.
Mange frisørsaloner benytter enten ikke computere eller bruger forældede DOS-programmer, men nu har branchen i samarbejde med Eurosoft udviklet en totalløsning, der skal overvinde tastaturangsten.
Selv om avanceret it efterhånden gennemsyrer samfundet, er der stadig brancher, hvor brugen af computere enten er minimal eller bagud for udviklingsniveauet for it i det øvrige erhvervsliv. Det gælder frisørerne, som generelt har været tilbageholdende over for computere, blandt andet fordi branchen består af mange enkeltforretninger med en eller et par ansatte: Dermed har der ofte hverken været midler, tid eller it-ekspertise til at investere i udvikling af programmer til branchen.
Nu har Københavns Frisørlaug imidlertid sammen med løsningshuset Eurosoft udviklet en programpakke til frisørsalonerne, der skulle bringe brugerne up to date it-mæssigt, når de begynder at tage det i brug i juni.
- Kommer vi ikke med i it-udviklingen, risikerer frisørerne at ende som andre håndværksfag, der er uddøde, siger frisørmester Peter Adamsen, der er formand for it-udvalget i Københavns Frisørlaug.
- Måske har op til 90 procent af frisørerne aldrig rørt en computer, mens resten har benyttet et DOS-baseret program, som det efterhånden er vanskeligt at printe ud fra, og som hverken er kønt eller brugervenligt, siger Peter Adamsen.
Erstatter DOS
Løsningen til frisørerne har to elementer: En såkaldt skranke-del, der omfatter kassefunktioner, kalender med booking-funktion og registrering af personalets arbejdstid, samt en back office-del med finansfunktioner, lønsystem, statistik mm. Foreløbig har løsningen direkte overførsel af data til lønsystemet Proløn, der benyttes af omkring 1.000 frisører, og planen er, at få lavet en aftale med Dataløn, der er et andet udbredt system i branchen.
Vejen til det nye frisørprogram har været forholdsvis kringlet. Oprindeligt samarbejdede branchen med TDC om at få udviklet et booking-system, men dette projekt stoppede for to år siden, da teleselskabet trak sig tilbage fra at udvikle denne type systemer. Siden forsøgte Danmarks Frisørmester Forening at finde frem til nogle retningslinier for en ny frisørløsning uden at kunne opnå konsensus. Så blev københavnerne utålmodige, hvilket førte til projektet mellem Københavns Frisørlaug og Eurosoft, der startede i november sidste år.
Ledelsesværktøj
Booking-funktionerne har været i fokus på de møder, hvor det nye program er blevet præsenteret for frisørerne. Ønsket har for eksempel været, at systemet kan reservere en elev til at vaske og en svend til at klippe, eller at kunder skal kunne stå på venteliste, så de kan komme til, hvis der kommer afbud.
- Vi har fået lavet en system, som formodentlig kan klare 99 procent af bookingerne, resten må de klare som hidtil. Vi har ønsket et billigt og enkelt system. Det ville blive for bekosteligt og besværligt, hvis det skulle tage højde for enhver mulig situation, siger Peter Adamsen.
På længere sigt forventer han dog, at det er som ledelsesværktøj, at det nye program kommer til at gøre en forskel, fordi det er her, de fleste nye funktioner findes.
- I dag er det meget baseret på fornemmelse, hvordan forretningen går. Med det nye program vil frisørerne kunne følge indtjeningen hen over dagen og få et klarere billede af, hvor gode forretninger de enkelte behandlinger er, når indtjeningen holdes op mod tidsforbruget, siger Peter Adamsen.
Blandt de funktioner, som ikke er med i første version af løsningen, men som skulle være klar i løbet af et par måneder, er muligheden for at kunderne kan bestille tid online og få bekræftelse via e-post eller sms. På længere sigt forestiller initiativtagerne i it-udvalget sig, at der etableres en frisør-portal.
Nyt marked
For Eurosoft er det forholdsvis nyt at udvikle programmer til en branche som frisørerne, der er tøvende over for at anvende it. Selskabet har tidligere lavet skræddersyede it-tunge løsninger til industrien.
- For tre år siden begyndte Eurosoft så at lave en løsning til rengøringsselskaber og firmaer, der tilbyder hjemmeservice. Vi har kunnet trække på erfaringer herfra, men alligevel er det nye i denne løsning for os, at den henvender sig til en gruppe, hvor der er så mange, der står fremmede over for computeren, som det er tilfældet, siger direktør Allan Olesen fra Eurosoft.
Forretningsmæssigt er løsningen bygget sådan op, at frisørerne får programmet gratis mod at indgå en treårig kontrakt på opdatering og support. Det koster 2.000-3.000 kr. pr. år alt efter, om salonen har ansatte eller ej. Eurosoft forestiller sig, at løsningen skal opdateres to til fire gange om året, efterhånden som frisørerne bliver klar til at anvende nye funktioner.
- Det ligger lige for at tilbyde denne slags løsninger til lignende brancher, men først vil vi gerne bruge det næste år på at høste erfaringer med denne løsning - for eksempel med hvilke behov for support brugerne har, siger Allan Olesen.
Frisørbranchen har fået etableret todages introduktionskurser i det nye system under AMU-systemet.
Frisørløsningen er udviklet i Delphi og benytter en open
source-baseret Interbase SQLdatabase.
Billedtekst:
Frisørmestrene Peter Adamsen og Erling Kurte er hovedmændene bag den nye it-løsning til frisørsaloner. Foto: Torben Klint
Boks:
Digital frisure
Mens flertallet af frisørerne står fremmede over for computere, rummer branchen også pionerer. Frisør Erling Kurte, som har været en af de aktive i udviklingen af den nye frisør-løsning, lancerede allerede for 20 år siden et computer-program, som han havde patent på, der kunne fotografere kunden og vise, hvordan forskellige frisurer ville se ud. Udviklingen af digital foto har betydet, at frisøren på www.nyfrisure.dk tilbyder en tjeneste, hvortil kunden, som eksempelvis omstående kvinde, kan indsende et digitalt foto af sig selv med vådt, tilbagestrøget hår, for at få et bud på, hvordan man ser ud med ny frisure.