Verden indhenter Vesten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


udviklingsmarkeder: Der ligger mere end bare et enormt vækstpotentiale for mobiltelefoni gemt i verdens udviklingslande. Der er også avancerede tjenester, som det europæiske mobilmarked endnu ikke har set skyggen af, og snart kan store dele af den mobile dagsorden blive sat i disse områder.

Siden GSM-nettene blev sat i drift i begyndelsen af 90'erne har Europa med Norden i spidsen været førende inden for mobiltelefoni - de seneste år seriøst udfordret af asiatiske sværvægtere som Japan og Korea. Sådan har den nordiske mobilbranche opfattet sig selv, men nu er der tegn på, at udviklingen af nye mobilmarkeder i områder, vi i Vesten er vant til at opfatte som teknologisk bagud, vender op og ned på den situation: Der er tale om markeder i Rusland, Mellemøsten, Afrika, Indien og Sydamerika, der har potentiale til at blive mindst lige store som de vestlige, og hvor der allerede udvikles tjenester, som vi endnu ikke har i vores del af verden. Snart kan mange af de nyskabelser, der introduceres på de hjemlige mobilmarkeder, blive bestemt af dynamikken på disse udviklingsmarkeder.
- Vi ser de walkie-talkie-lignende såkaldt push to talk-tjenester på mobilnettene blive taget i brug i Jordan - før det er i drift i de fleste vesteuropæiske lande inklusive Danmark. Det er eksempel på, at disse lande springer det teknologiske stade, vi er nået til, over for at nå frem til noget mere avanceret, siger direktør Allen Burnes fra Motorola, der har arbejdet med udviklingsmarkederne i Østeuropa, Mellemøsten og Afrika i en årrække.
Et andet eksempel på tjenester, vi endnu ikke har i vores del af verden er et mobil betalingssystem fra Sydafrika. Her gør den høje kriminalitet folk utilbøjelige til at have rede penge på sig. Det har fået det Vodafone-ejede mobilselskab MTN til at udvikle et SMS-baseret betalingssystem, som især gadesælgerne benytter: Sælgeren sender en SMS med et beløb og køberens mobilnummer til selskabet, hvorefter køberen modtager en SMS, der skal returneres med en godkendelse, hvorefter beløbet overføres. Dette er ikke en teknisk avanceret tjeneste, den er enkel og et eksempel på en type mikrobetalingssystem, som vi endnu ikke har i Vesteuropa.
Mobilselskaberne i disse udviklingsmarkeder har typisk nye net, som er etableret efter nutidens teknologiske standard. Til sammenligning er mange af de vesteuropæiske mobilnet udviklet organisk siden 1992. Det betyder, at det ofte er lettere at introducere nye tjenester i udviklingslandene. Desuden vil disse markeders størrelse efterhånden som de udvikles, efter Allen Burnes mening, medføre, at mobilproducenterne vil prioritere dem højere, når nyhederne skal lanceres.
- Nye mobiltelefoner skal godkendes på hvert enkelt mobilnet, og det er traditionelt en omstændelig proces. Imidlertid er det lige krævende at få en telefon godkendt på et net med en million brugere som på et med ti millioner brugere. Det vil få mange selskaber til at starte med at introducere de nye modeller der, hvor de får adgang til de største antal kunder, siger han.

Læren fra Østeuropa
Traditionelt har mobilproducenterne organiseret sig efter de geografiske markeder. De store selskaber har haft salgsorganisation til henholdsvis Asien og Stillehavsområdet, til Nord- og Sydamerika og til Europa, Mellemøsten og Afrika. Men det sidste års tid er der set tegn på, at selskaberne er ved at oprette tværgående salgsorganisationer, der henvender sig til udviklingsmarkeder - også kaldet emerging markets. Det sker ud fra den tankegang, at de potentielt store markeder i Indien, Brasilien og Nigeria har mere tilfælles indbyrdes, end de har med mobilmarkederne i Japan, USA eller Skandinavien.
Man kan få et billede af, hvordan disse markeder kan udvikle sig ved at se på, hvordan forløbet har været de sidste syv-otte år i Østeuropa, mener Allen Burnes.
- I Østeuropa som i mange andre af disse områder findes der mange skarpe, veluddannede mennesker med betydelige ambitioner, som ønsker at arbejde med vidtrækkende anvendelser af avancerede mobiler og tjenester. Disse grupper udgør kernen i de nye markeder, siger Allen Burnes.
Hertil kommer en anden faktor, der har været vigtig for mobiludviklingen i Østeuropa, og som også ventes at ville fremme udbredelsen af mobiltelefoni i mange af de øvrige udviklingsområder: Den kablede fastnet-infrastruktur er mangelfuldt udbygget, hvilket reelt gør mobilnettene til den vigtigste tele- og datainfrastruktur.
Pakkekoblet data via GPRS-teknologien (General Packet Radio System) blev introduceret i Libanon samtidig med, at teknologien blev sat i drift i Vesteuropa, og den slog hurtigere i gennem i det mellemøstlige land end i Europa. Brugerne tog muligheden for at overføre data via mobilnettene til sig, netop fordi fastnettet er meget mangelfuldt.
Yderligere faktorer, der har fremmet udbredelsen af mobiltelefoni, er, at selve telefonerne er faldet i pris, samt introduktionen af taletidskort. Med forudbetaling får mobilselskaberne større sikkerhed for, at deres investeringer kommer ind, men taletidskortene kan også være med til at nedbryde kulturelle barriere.
- De forudbetalte kort er populære i tidligere totalitære stater, hvor borgerne er meget på vagt overfor registrering, siger Allen Burnes.
Siden de østeuropæiske mobilmarkeder tog fart i anden halvdel af 90'erne har flere lande og storbyområder nået udbredelser af mobiltelefoni, som vi kender det i Skandinavien. I Tjekkiet har op mod 80 procent af befolkningen mobiltelefon, i Warszawa- og Krakow-områderne i Polen er der tale om 70-80 procent, mens Ungarn er nået op på 60-70 procent.
- Det er værd at bemærke, at det tog de nordvesteuropæiske lande femten år at nå op på disse udbredelser, siger Allen Burnes.

De velhavende fem procent
Alene udviklingsmarkedernes potentielle størrelse vækker betydelige forventninger hos mobilproducenterne. Der bor mindst 120 millioner mennesker i Nigeria, godt 140 millioner i Pakistan og omkring 100 millioner i Mexico. I disse lande antages der at være fem procent velstående med en indtægt, der svarer til niveauet i den vestlige verden. Med andre ord er der i hvert af disse lande en købedygtig befolkningsgruppe, der er større end Danmarks befolkning.
- Nigeria er et eksempel på et land, der er på tærsklen til vækst. I dag er der omkring to millioner mobilbrugere, og markedet forventer seriøst, at det kan vokse til 80 millioner i løbet af godt et par år - forudsat at landet holdes stabilt, og at det forskånes for krige og opstande. Det er et olieproducerende land, som har potentialet til at nå en økonomisk standard som Østeuropa i dag om ti år, men i dag må man stadig benytte bevæbnede livvagter, når man driver forretning der, fortæller Allen Burnes.
Mobiltelefonerne til disse udviklingsmarkeder skal være robuste, stabile og lette at servicere. På de mindst udviklede markeder er det afgørende at holde prisen nede, og her udbydes telefoner med sort-hvide display og udelukkede SMS. Men de lidt mere udviklede markeder efterspørger telefoner med farvedisplay, MMS og kamerafunktion.
- Rusland og Tyrkiet er et eksempel på lande, hvor en stor andel af befolkningen udgøres af unge. Det gælder på mange af disse udviklingsmarkeder, men i Tyrkiet har mange af de unge et udmærket uddannelsesniveau og i større eller mindre grad penge til rådighed. Her ser vi mere avancerede og dyrere mobiler være overraskende succesfulde, siger Allen Burnes.

I stedet for pc
Den førende mobilproducent Nokia er et af de selskaber, der sidste år samlede sin organisation vendt mod førstegang-købere i en særlig enhed under betegnelsen Mobile Entry Business Line. Udviklingsmarkederne står for 80 procent af aktiviteterne i denne enhed.
- Vi ser gode muligheder for at lancere forholdsvis avancerede telefoner på disse markeder. Vi taler med mobilselskaber i disse lande om at lancere telefoner, der kan arbejde med regneark og andre datafaciliteter, til brugeren, der ikke har adgang til en pc, men som gerne vil udvikle deres forretning. På samme måde er de forholdsvis enkle og billige muligheder for at overføre penge via mobilen attraktive, hvis alternativet er overførselsmetoder, der koster op til 20 procent af det overførte beløb, siger vicedirektør Juha Pinomaa fra Nokias Mobile Entry Business Line.
Nokia har opnået sin førsteplads på mobilmarkedet ved at lancere avancerede, designbevidste mobiler til det krævende vestlige publikum, men selskabet er ifølge Juha Pinomaa ved at udbygge sin organisation i Den persiske Golf og i Afrika.

Billedtekst: Taletidskort har banet vejen for et mobilboom i mange udviklingsområder. Denne bod står i DR Congo, hvor mobilselskaber som Celtel og Vodacom er rykket ind i takt med, at den fem år lange borgekrig er ved at blive bragt til ende.
sFoto: Scanpix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere