Mobilen vælges på direktionsgangen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


bevægelse: I dag tages beslutningerne om virksomhedernes anvendelse af mobiltelefoni højere oppe i hierarkiet end tidligere. Det er ikke længere nok, at mobiltjenesterne er smarte, de skal gøre firmaerne bedre til at tjene penge.

Beslutningerne om, hvilke typer mobiltelefoner eller pda'er og hvilke mobiltjenester medarbejderne i en virksomhed skal benytte, tages højere og højere oppe i hierarkiet, og i mange tilfælde ligger afgørelsen hos den administrerende direktør.
For et par år siden herskede der anarki på området: De medarbejdere, der kunne overtale deres chef til at give dem en arbejdsmobil, bestilte de enheder, de syntes var smarte og brugte de tjenester, de kunne finde ud af. I dag opfattes mobiltjenesterne i højere grad som strategiske for virksomhederne, og dermed er området topledelsens interessesfære.
- Det er en naturlig udvikling i vores industris livscyklus: Ved introduktionen af GSM var holdningen, at mobiltelefoner ikke skulle ind i virksomhederne, fordi det var for dyrt. Senere blev det indlysende for ledelserne, at det tilførte mobilitet og fleksibilitet at få mobiltelefoner ind. Nu foregår en integration mellem fastnet, mobil og data, som gør det muligt at give virksomheden drift- og omkostningsmæssige fordele. Det kræver en beslutningstager som den administrerende direktør, der ser tingene i længere perspektiv, siger direktør Stig Tiedemann fra Sonofons erhvervsdivision.
Også konkurrenten TDC Mobil mærker, at mobilitet opfattes som strategisk vigtigt for topledelserne.
- De sidste seks måneder er der kommet bedre mobiltelefoner og PDA'er, hvor det er meget enklere at benytte kalender og e-postfunktioner. GPRS-nettet er nu godt gennemprøvet, og brugerne har fået positive erfaringer. Endelig er prisniveauet er også faldet. Dermed er mobilteknologierne blevet modne nok til, at direktionen kan bruge dem som grundlag for deres strategier, siger markedsdirektør Mikkel Vinter fra TDC Mobil.
Hvor mobilselskaberne tidligere tilbød virksomhederne forholdsvis abstrakte fordele, er de i dag i stand til at konkretisere udbyttet af deres løsninger langt bedre.
- Det kan give op til en arbejdsdag mere om ugen, hvis man kan få integreret ordrehåndteringen fra et mobilt salgskorps, så de ikke skal hjem til pc'en for at afgive ordrer. Men det kan også give betydelige effektiviseringer, at kunderne hurtigere kan få fat i den rigtige person i en mobiltelefon. At vælge disse løsninger kræver ofte en højere placeret leder, der har en bredere horisont end snæver sammenligning af minuttakster, for man risikere at afskære sig fra senere effektiviseringer ved udelukkende at tage hensyn til pris, siger Stig Tiedemann fra Sonofon.
Det vil være mobil adgang til kalendere og e-post samt til ERP-systemer, der vil være de vigtigste erhvervsløsninger de næste par år.
Det, at beslutningen tages højere oppe i virksomhederne, stiller nye krav til mobilselskaberne.
- Vi skal nu på kort tid gennemgå den samme transformation, som it-branchen gennemgik for år tilbage, hvor man gik fra at sælge hardware til at levere løsninger. Det kræver, at man kan gå i dialog med kunderne om deres forretningsbehov, siger Mikkel Vinter fra TDC Mobil.
Såvel TDC Mobil som Sonofon og de øvrige mobilselskaber er i gang med at uddanne deres erhvervsmedarbejdere til denne nye situation.
Udviklingen betyder også, at systemintegratorer og applikationshuse får nye muligheder - især i forhold til mindre og mellemstore virksomheder.
- Denne type virksomheder har typisk ikke ressourcer til at håndtere større it-løsninger, der omfatter mobil adgang. Her vil løsningsudviklerne komme til at spille en nøglerolle i samarbejde med mobilselskaberne, siger Stig Tiedemann.

Billedtekst: - Nu foregår en integration mellem fastnet, mobil og data, som gør det muligt at give virksomheden drift- og omkostningsmæssige fordele. Det kræver en beslutningstager som den administrerende direktør, der ser tingene i længere perspektiv, siger direktør Stig Tiedemann fra Sonofons erhvervsdivision.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere