Mobilen vælges på direktionsgangen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


bevægelse: I dag tages beslutningerne om virksomhedernes anvendelse af mobiltelefoni højere oppe i hierarkiet end tidligere. Det er ikke længere nok, at mobiltjenesterne er smarte, de skal gøre firmaerne bedre til at tjene penge.

Beslutningerne om, hvilke typer mobiltelefoner eller pda'er og hvilke mobiltjenester medarbejderne i en virksomhed skal benytte, tages højere og højere oppe i hierarkiet, og i mange tilfælde ligger afgørelsen hos den administrerende direktør.
For et par år siden herskede der anarki på området: De medarbejdere, der kunne overtale deres chef til at give dem en arbejdsmobil, bestilte de enheder, de syntes var smarte og brugte de tjenester, de kunne finde ud af. I dag opfattes mobiltjenesterne i højere grad som strategiske for virksomhederne, og dermed er området topledelsens interessesfære.
- Det er en naturlig udvikling i vores industris livscyklus: Ved introduktionen af GSM var holdningen, at mobiltelefoner ikke skulle ind i virksomhederne, fordi det var for dyrt. Senere blev det indlysende for ledelserne, at det tilførte mobilitet og fleksibilitet at få mobiltelefoner ind. Nu foregår en integration mellem fastnet, mobil og data, som gør det muligt at give virksomheden drift- og omkostningsmæssige fordele. Det kræver en beslutningstager som den administrerende direktør, der ser tingene i længere perspektiv, siger direktør Stig Tiedemann fra Sonofons erhvervsdivision.
Også konkurrenten TDC Mobil mærker, at mobilitet opfattes som strategisk vigtigt for topledelserne.
- De sidste seks måneder er der kommet bedre mobiltelefoner og PDA'er, hvor det er meget enklere at benytte kalender og e-postfunktioner. GPRS-nettet er nu godt gennemprøvet, og brugerne har fået positive erfaringer. Endelig er prisniveauet er også faldet. Dermed er mobilteknologierne blevet modne nok til, at direktionen kan bruge dem som grundlag for deres strategier, siger markedsdirektør Mikkel Vinter fra TDC Mobil.
Hvor mobilselskaberne tidligere tilbød virksomhederne forholdsvis abstrakte fordele, er de i dag i stand til at konkretisere udbyttet af deres løsninger langt bedre.
- Det kan give op til en arbejdsdag mere om ugen, hvis man kan få integreret ordrehåndteringen fra et mobilt salgskorps, så de ikke skal hjem til pc'en for at afgive ordrer. Men det kan også give betydelige effektiviseringer, at kunderne hurtigere kan få fat i den rigtige person i en mobiltelefon. At vælge disse løsninger kræver ofte en højere placeret leder, der har en bredere horisont end snæver sammenligning af minuttakster, for man risikere at afskære sig fra senere effektiviseringer ved udelukkende at tage hensyn til pris, siger Stig Tiedemann fra Sonofon.
Det vil være mobil adgang til kalendere og e-post samt til ERP-systemer, der vil være de vigtigste erhvervsløsninger de næste par år.
Det, at beslutningen tages højere oppe i virksomhederne, stiller nye krav til mobilselskaberne.
- Vi skal nu på kort tid gennemgå den samme transformation, som it-branchen gennemgik for år tilbage, hvor man gik fra at sælge hardware til at levere løsninger. Det kræver, at man kan gå i dialog med kunderne om deres forretningsbehov, siger Mikkel Vinter fra TDC Mobil.
Såvel TDC Mobil som Sonofon og de øvrige mobilselskaber er i gang med at uddanne deres erhvervsmedarbejdere til denne nye situation.
Udviklingen betyder også, at systemintegratorer og applikationshuse får nye muligheder - især i forhold til mindre og mellemstore virksomheder.
- Denne type virksomheder har typisk ikke ressourcer til at håndtere større it-løsninger, der omfatter mobil adgang. Her vil løsningsudviklerne komme til at spille en nøglerolle i samarbejde med mobilselskaberne, siger Stig Tiedemann.

Billedtekst: - Nu foregår en integration mellem fastnet, mobil og data, som gør det muligt at give virksomheden drift- og omkostningsmæssige fordele. Det kræver en beslutningstager som den administrerende direktør, der ser tingene i længere perspektiv, siger direktør Stig Tiedemann fra Sonofons erhvervsdivision.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere