IP gør det enkelt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


pionerer: Tidligere havde Oracle Danmark i perioder en teletekniker på besøg to timer om dagen for at foretage rettelser på det traditionelle telefonanlæg. Det er forenklet efter en overgang til IP-telefoni.

Hidtil har langt de fleste selskaber, der er gået over til IP-telefoni, skiftet til en anden teknologi, fordi de ikke har kunnet fortsætte på deres eksisterende anlæg.
- Drivkraften har typisk været enten, at virksomheden skulle flytte, eller at de har fået et brev fra leverandøren af deres omstillingsanlæg om, at der ikke længere kan leveres reservedele, siger teleanalytikeren Torben Rune fra konsulenthuset Netplan.
Forretningssoftware-leverandøren Oracle havde et stykke tid haft en princip-beslutning om, at koncernens afdelinger på længere sigt skal flytte over på IP-telefoni. Når det sidste sommer blev besluttet at lade Oracle Danmark blive det andet af koncernens europæiske selskaber efter Finland, der fik IP-telefoni, skyldtes det netop en forestående flytning.
- Oracle Danmark flyttede fra to bygninger til en, og vi kunne forudse, at det ville koste ret meget at omlægge det eksisterende telefonanlæg. Desuden var det gamle, traditionelle anlæg forholdsvist dyrt i drift, først og fremmest fordi vi måtte have en teletekniker ud for at lave selv små ændringer, som flytninger af telefoner fra et sted til et andet - i perioder havde vi en mand to timer om dagen, fortæller Christina Zimmermann, der er facilitymanager og som bygningsansvarlig havde ansvar for det tidligere omstillingsanlæg.
Med den nye løsning kan medarbejderne sætte sig ved en hvilken som helst arbejdsplads og være klar til at modtage opkald på deres hidtidige nummer, så snart de logger sig på telefonen.

Trak på koncernen
Oracle Danmark skiftede til IP-telefoni den 3. november sidste år, og siden har systemet stort set kørt uden problemer. Løsningen har 275 brugere, herunder 30 medarbejdere på selskabets kontor i Århus, der er koblet op via en fast forbindelse. Systemet omfatter såkaldte Unified Messaging-funktioner - også kaldet fælles indbakke - der blandt andet gør det muligt at modtage telefonsvarer-beskeder som lydfiler blandt indkomne e-mails baseret på Oracles egen Collaboration Suite-software.
Lidt flot kan man sige, at Oracle Danmark kom let til IP-telefoni-løsningen. Det skyldes, at Oracle har en global organisation, hvilket betyder, at det er den globale it-afdeling, der har ansvaret for implementering og support af løsningen.
Derfor skulle det danske selskab ikke skaffe sig et overblik over mulighederne på markedet. På koncernbasis var valgt en IP-telefon-løsning baseret på Cisco-udstyr. Det var ligeledes afgjort, at callmanageren og softwaren til løsningen fysisk skulle placeres på servere i det europæiske Oracle-netværks knudepunkter i Amsterdam og London. Endvidere betød det, at det danske selskab kunne trække på folk i koncernen, der allerede havde foretaget flere IP-telefoni-installationer. Dermed kan medarbejderne i Oracle Danmark i princippet ringe gratis til andre Oracle-selskaber, efterhånden som de flytter over på IP-telefoni.
- Det er en af fordelene ved at gå fra at have en særlig lokal løsning til at være del af en global løsning. Vi havde ikke været klædt på til selv at stå for overgangen til IP-telefoni i it-afdelingen i Danmark. Hvis vi skulle have gjort det lokalt, havde det været en meget stor opgave, siger Torben Frandsen, der er dansk koordinator for IP-telefoni-projektet.
Den centraliserede struktur medfører, at IP-løsningen og herunder oprettelse af nye brugere administreres af den globale it-afdeling. Dermed har man undgået, at overgangen til IP-telefoni er blevet en ekstra belastning for den danske it-afdeling.
- Løsningen er ikke særlig arbejdskrævende, forsikrer Torben Frandsen.
Oracle Danmark arbejder på at gøre det muligt at benytte IP-telefoni via softphones fra medarbejdernes bærbare pc'er, hvilket er en stærkt efterspurgt funktion.

Billedtekst: Facilitymanager Christina Zimmermann og Torben Frandsen, dansk koordinator for Oracles IP-telefoni-projekt, kunne trække på en betydelig intern ekspertise inden for IP-telefoni. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere