Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.
Den japanske elektronik-gigant Toshiba har etableret egen salgsorganisation, hvilket på længere sigt ventes at føre til, at sortimentet udvides med mobiltelefoner og fjernsyn.
I løbet af de nærmeste år forventer Toshiba at udvide udbuddet af produkter på det danske marked til også at omfatte mobiltelefoner og tv.
Det er en af konsekvenserne af, at den japanske elektronik-gigant nu etablerer egen salgsorganisation herhjemme. Hidtil har den japanske elektronikgigant været repræsenteret i Danmark gennem grossisten Scribona.
Nu er agenturet opsagt og fjorten års samarbejde ophørt. Salget af de bærbare computere ligger i filial-kontoret, som Toshiba Computer Systems ud fra det europæiske hovedkvarter i Tyskland nu har åbnet i hvert af de nordiske lande. Kopimaskiner, printere og projektorer ligger i Toshiba Document Solusions.
Fem procent af markedet
- Scribona sagde stop, fordi salget af bærbare gav underskud. Toshiba var først ude med bærbare, og dominerede markedet til midt i 90'erne, men vi var ikke hurtige nok til at omstille os, da priserne på bærbare begyndte at falde fra 1998. I dag har vi fem procent af markedet, men vi er ved at indgå aftaler med to nye distributører med henblik på at fordoble markedsandelen i løbet af det næste år, siger den 31-årige Peter Skov, der startede som chef for Danmark 1. januar i år efter at have solgt Toshiba-pc'er de sidste fem år.
Blandt Toshibas nye modeller er Tecra M2, der har et 12-ceellebatteri, hvilket angiveligt giver 11 timers batteri-levetid.