Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.
Mads Winblad, der i dag står i spidsen for Nokias nye multimediedivision med titel af Vice President for EMEA, ville oprindeligt være landmand.
Mads Winblad har i mere end 20 år været salgsdirektør, og det er lidt paradoksalt, fordi han netop som ung valgte at gå en anden vej: Han voksede op i et hjem, hvor hans far var grosserer og forretningsmand, men selv ville han være landmand, og han har en grunduddannelse på dette område. Imidlertid kom han ikke til at dyrke jorden, men blev i stedet konsulent i planteavlsforsøg.
Herigennem fik han kontakt med en række kemikaliefirmaer, hvilket førte til ansættelse i Shell, hvor han blev marketingschef for jordbrugskemikalieområdet. Herfra blev han hentet ind som salgschef i et selskab, der solgte landbrugssoftware, og snart solgte han egentlig dataudstyr.
I 1990 blev Mads Wiinblad direktør for Nokias afdeling for mobiltelefoner i Danmark. Dengang var det finske selskab en mindre spiller - selv om det kan være svært at huske i dag, hvor Nokia er den førende mobilproducent.
- Min daværende chef frarådede mig at gå til Nokia, fordi selskabet var lille og ukendt, fortæller Mads Winblad.
I 1993 slog Nokia Danmark, Norge og Sverige sammen, hvilket førte til, at Mads Winblad flyttede fem år til Sverige som skandinavisk direktør. Senere lavede selskabet en lignende sammenlægning af Schweiz og Østrig og satte Mads Winblad i spidsen.
Senest har han boet to år i Tyskland som direktør for Nokia, inden han for nylig blev sat i spidsen for Nokias nye multimediedivision med titel af Vice President for EMEA.
Billedtekst:
Nu skal Mads Winblad udføre et stykke pionerarbejde for de nye multimedie-enheder, som Nokia er på vej med inden for henholdsvis spil, billedprodukter og det, selskabet betegner som new media.