Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. marts 2004.
Da Jelling kommune tog fat på mobiltjenester, var det som erstatning for personsøgerne. Nu har en stribe medarbejdere en mobil adgang til e-post og kalender, som it-chefen vurderer, det ville være svært at vriste fra dem igen.
Mobiltjenester
Offentlige og private virksomheders overgang til at benytte mobiltjenester har et vidt spænd af motiver. Især i it-sektoren findes selskaber, der ønsker at have teknisk avancerede løsninger til rådighed for at vise, at de mestrer de sidste nye teknologier. Her overfor står virksomheder, der vælger mobile løsninger af langt mere jordnære årsager: Jelling kommune valgte en mobilløsning i forbindelse med lukningen af personsøger-tjenesten OPS sidste år i slutningen af september. Kommunen udstyrede en række nøglepersoner med mobiltelefoner for at kunne sende beskeder via SMS.
- Vi er en forholdsvis lille enhed og har ikke mange funktionsmæssige overlap. Derfor er det vigtigt, at vi har høj tilgængelighed, og at vi rammer de rigtige mennesker med det samme, siger kommunens it-chef Asger Duedahl.
I december sidste år blev mobil-løsningen udvidet, så brugerne kan opdatere deres kalendere og læse e-post på PDA-lignende telefoner.
- De, der har fået denne mulighed, synes godt nok, det er det fedeste, de nogensinde har fået i hånden. Det er en løsning, som det ville være svært at vriste fra folk igen, hvis vi skulle finde frem til, at det er en dårlig ide, siger Asger Duedahl.
Kort intro
Foreløbig kører Jelling kommunes mobilløsning som et forsøg fortrinsvis for afdelingsledere og chefer. De har fået en halv dags oplæring i de arbejdsrelevante tjenester - kamerafunktion med videre må de selv sætte sig ind i. Desuden har introkurset omfattet gennemgang af kommunens politik på området.
- Vi har bedt dem undlade at synkronisere hele tiden og at begrænse sig til et par gange om dagen for at spare på GPRS-trafikken, siger it-chefen.
I øjeblikket overvejer kommunen at give flere udfarende menige medarbejdere adgang til disse tjenester.
Jelling har fået leveret både SMS-løsningen og det såkaldte Outlook på farten, der giver adgang til post og kalender, fra mobiltjenesteudvikleren 2BM.