Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
Cannes: Selv om den årlige mobilmesse i høj grad stod i de traditionelle mobilleverandørers tegn, optrådte der selskaber, som er nye i denne sammenhæng: Det gælder fotogiganten Kodak, der ved at udstille på messen så at sige slutter sig til fjenden: Kodaks tilstedeværelse er udtryk for den ændring, der er sket på foto-området efter at kamera-mobiltelefonerne har vendt op og ned på spillereglerne. Langt den overvejende del af fremtidens fotografier bliver digitale, og en stor del vil være taget fra kamera-telefoner.
Kodak viste tre tiltag, der skal give selskabet en del af denne kage. For det første har Kodak udviklet en applikation særligt til mobiltelefoner, der skal gøre det enklere at overføre billeder og videooptagelser fra kameratelefoner til private webbaserede foto-album. Softwaren introduceres i Nokia-telefoner som 6600, 7650 og 3650, men den kommer også til Java-baserede telefoner og til Qualcoms såkaldte Brew-platform, der er udbredt i kamera-mobiltelefoner i USA.
Dernæst introducerer selskabet sin Kodak Mobile Service i seks store vesteuropæiske lande og etablerer online-forbindelse til redigering og album-faciliteter, samt forbindelse til Kodaks Ofoto-faciliteter, der gør det muligt at få tilsendt papirversioner af fotos, der er indsendt via nettet.
Endelig introducerer Kodak under navnet foto-kiosker en ny type automater, som brugerne kan overføre billeder til via Bluetooth eller infrarød teknologi fra deres mobiltelefoner og få printet papirbilleder ud.
Billedtekst:
Kodak lancerer software, der gør det enklere at overføre billeder og video fra kameratelefoner til private web-baserede fotoalbum.