Den svære jagt på den bedste løsning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.


Finanskoncernen Pen-Sam står over for en omfattende investering i et nyt kundesystem. It-chef Klaus Kvorning Hansen efterstræber en best of breed-strategi, men ramler ind i, at det er svært og dyrt at få det, der passer forretningen bedst.

Klaus Kvorning Hansen undrer sig. Når kernekompetencer er i fokus, og mantraer som "skomager bliv ved din læst", og "gør hvad du er god til" hyldes af erhvervslivet over en kam, hvorfor gælder det samme så ikke for softwareleverandører, spørger han.
Baggrunden for spørgsmålet fra Pen-Sams it-chef er den indgroede praksis, at de store leverandører på eksempelvis ERP- og CRM-området i deres suite-løsninger har bredt sig over et stadig større område med moduler for alt mellem himmel og jord. De vil levere det hele frem for at excellere i en integreret datamodel.
Over for suiternes alt i én- model fra en enkelt leverandør står strategien om best of
breed, det bedste af sin art, hvor virksomheden vælger den løsning, der bedst dækker netop dens behov.
Den er Klaus Kvorning Hansen erklæret tilhænger af - til sin virksomhed. Og han kritiserer softwareleverandørerne for at gøre den både dyr og besværlig at følge.
- Desværre er det både vanskeligt og bekosteligt at vælge best of breed. For softwarebranchen er umoden. Umiddelbart er det svært at se argumentet imod at vælge det bedste produkt til det formål, du i din virksomhed har defineret. Men økonomien kommer ind og spænder ben. Både i og med at det er svært at integrere produkterne, og fordi du i pakkeløsningerne også er nødt til at betale for det, du ikke skal bruge. Der er for meget redundant - overflødig - funktionalitet, siger han.
Sundt princip
It-chefen understreger, at udgangspunktet må være, at it skal understøtte forretningsudviklingen. Det er det sunde og rigtige princip. Suiterne er drevet af økonomi - kunden får reduceret sine omkostninger.
- Leverandørernes adfærdsmodeller driver kunderne. Og vi accepterer det, fordi leverandøren tager sig af den
vanskelige integrationsopgave, som vi så slipper for at tænke på, siger Klaus Kvorning Hansen med henvisning til, at også Pen-Sam håndterer suiter til daglig for på den måde at spare omkostninger mod til gengæld at tilpasse sig på brugersiden.
Han har på den ene side forståelse for de store leverandørers forretningsmodel med at koble stadig flere moduler på stadig mere altfavnende systemer. Men påpeger på den anden side, at der er en mismatch mellem den og hans egne interesser.
Lærepenge
Selv kæmper han ufortrødent videre for at give best of breed- strategien en ærlig chance ved Pen-Sams forestående investering i et nyt kundesystem. Det er en investering, der over en årrække vil løbe op i et trecifret millionbeløb. Til gengæld vil Pen-Sam styrke forretningen gennem en forbedring af betjeningen af medlemmer og kunder.
Best of breed-fokus fastholdes, selv om et netop overstået tiltag - integration af projektstyringssystemet Microsoft Project i koncernens Oracle Suite system - har kostet Pen-Sam dyrt.
En forsinkelse på otte måneder og en fordyrelse på et syvcifret beløb ud over det estimerede tegner sig, umiddelbart inden systemet sættes i søen den 1. marts.
- Vi er formentlig de første i Danmark, der foretager den integration. Det bliver nemmere for de næste, men vi har betalt lærepengene, siger Klaus Kvorning Hansen.
Pen-Sam valgte integrationen af flere årsager. Koncernen havde i forvejen Microsoft Project, der er en de facto-standard og meget udbredt på markedet, en ny serverversion gjorde det muligt at konsolidere planlægningen på koncernniveau, og grænsefladen er meget brugervenlig til planlægning. Endelig blev integrationsopgaven vurderet som overkommelig.
At integration med to velkendte, nærmest markedsledende produkter viste sig så vanskelig, udløser hovedrysten hos it-chefen. Som imidlertid ikke har fortrudt.
Kundesystem - hvor fra?
I projektet til forbedring af kunderelationer er Pen-Sam i færd med at vælge en rådgiver, som af hensyn til uafhængigheden må fraskrive sig retten til senere at byde ind på udvikling og salg af licenser. Rådgiveren skal hjælpe med at skrive en strategisk kravspecifikation, hvor det blandt andet kritisk og nøgternt vurderes, om Pen-Sam med fordel kan forfølge en best of breed- eller en suite-strategi. I den periode taler man ikke med leverandører.
Efter sommerferien skal man træffe sit valg - på fem definerede områder. Henholdsvis telefoni, workflow, CRM og sags- og dokumenthåndtering (ESDH).
Der er udbydere med speciale i hvert af områderne. Klaus
Kvorning filosoferer over spørgsmålet om at vælge en 80 procents model - hvor 80 procent af behovene bliver mødt. Om at vælge den model for hvert enkelt område - eller for en suite, der dækker det hele.
- Vi finder aldrig et standardsystem, der passer os. Hvis vi vælger suiten, kan den ikke på alle områder imødekomme os 80 procent. På nogle vil det måske kun være 40 procent. Suiten vil derfor alt andet lige være dårligere. Men måske kan vi kombinere - telefoni og CRM hænger eksempelvis tæt sammen og kan måske samles hos én leverandør, og så kan vi være selektive på ESDH og workflow, lyder nogle af overvejelserne.
De skal - igen - sammenholdes med pakkeløsningernes fordele.
- Der er god, sund økonomi i at vælge dem. Det kan vi ikke komme udenom. Best of breed er en bekostelig affære, og der skal tungtvejende grunde til at vælge det. Vi skal virkelig have behov for det absolut bedste, når vi går den vej, siger Klaus Kvorning Hansen.
XML
De seneste års udvikling i retning af mastodont-systemer er ikke altid gået lige godt. Klaus Kvorning Hansen peger for eksempel på Siebels CRM-koncept, som blev udvidet, så det til sidst blev helt umuligt at overskue og integrere. Hvad så?
- Enten svinger pendulet tilbage mod best of breed-løsninger, eller også får vi et gennembrud på integrationssiden, så det bliver muligt at vælge snitflader mod enhver given suite. Med en nemmere kobling kan leverandørerne prissætte bedre, og de kan gøre det muligt for kunden kun at vælge - og betale for - den del, man rent faktisk er interesseret i, lyder vurderingen.
Der tegner sig en parallel til udviklingen i den offentlige sektor og Projekt Digital Forvaltning. Klaus Kvorning Hansen ser svaret i at få XML etableret som standard for udveksling af data - i kombination med en webservice-filosofi, hvor funktionaliteter udbydes som velafgrænsede services.
- Software-leverandørerne må også vænne sig til at være serviceorienterede - og tilbyde en serviceorienteret arkitektur.

Billedtekst:
- Forestil dig, at du går ind i en radioforretning for at købe et tv og en dvd, og du ud over den dvd-maskine, der passer dig bedst, var nødt til at betale for en, der er indbygget i tv-apparatet. Jeg ville blive rasende, hvis jeg fik den besked i min radioforretning. Men sådan er holdningen i software-branchen, siger Klaus Kvorning Hansen, it-chef i Pen-Sam. Foto: Mikael Hjuler

boks:
Best of breed og suit-løsninger
Best of breed: Bedst af sin art. Defineres ikke nødvendigvis som det absolut bedste i et segment, men det, der bedst imødekommer en given virksomheds behov.

Suite-løsninger: Pakkeløsninger, typisk ERP- eller CRM-systemer fra virksomheder som SAP, Oracle og Siebel, hvor kernen omgives af en voksende mængde systemmoduler, der kommer til, efterhånden som kunderne efterspørger dem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere