Best of breed er tilbage

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.


Pendulet er begyndt at svinge tilbage igen, efter at suite-systemerne med deres alt i én-pakkeløsninger har indtaget virksomhedernes it. Men det er stadig både svært og dyrt at forfølge en individuel 'best of breed' it-strategi.

Bedre integrationsværktøjer og nye kontraktformer er så småt begyndt at lette tilværelsen for virksomheder med en best of breed-strategi. Altså virksomheder, der vil vælge it ud fra, hvad der bedst dækker deres behov frem for, hvad hovedleverandører af de store suite-løsninger på eksempelvis ERP- og CRM-området har valgt at inkorporere.
Men best of breed-strategier er stadig vanskelige at føre ud i livet, og de samlede omkostninger - Total Cost of Ownership (TCO) - er typisk højere.
- Desværre er det både vanskeligt og bekosteligt, siger finanskoncernen Pen-Sams it-chef, Klaus Kvorning Hansen.
Han foretrækker en best of breed-strategi og læner også i den retning til en kommende investering i et nyt CRM-system i virksomheden.
Henrik Kvorning Hansen anholder de store leverandørers forretningsmodel med at koble stadig flere moduler på stadig mere altfavnende systemer. Det samme gør Henrik Faarup fra konsulentfirmaet Faarup & Partners.
- Softwareleverandøren kommer til at drive udviklingen i virksomheden. Det burde være omvendt. Men man bliver hurtigt fanget - så en stor leverandør er i førersædet frem for virksomhedens ledelse, siger Henrik Faarup.
Lettere med pakkeløsninger
Men naturligvis er det lettere med pakkeløsninger - virksomheden slipper for selv at træffe beslutninger, noterer man hos Faarup og Partners. En af samarbejdspartnerne, Aage Knudsen, peger derudover på, at applikationsløsningerne trods alt er blevet meget mere åbne, og at det for nogle af de store leverandører såsom SAP er blevet et salgsargument, at andres løsninger kan knappes på deres systemer.
Hvad nytteværdien af det angår, fremmaner Aage Knudsen et håndværksmæssigt billede:
- Man kan se ERP-systemet som en hammer - når man så skal bruge en skrue, er det smartere at anskaffe en skruetrækker end at søge at banke den i.
Ønsket om at basere sin forretning på ét system eller en suite fra én leverandør kan være en fornuftig vision - en nyttig ledestjerne.
- Men den må ikke blive en lov. Det kan blokere for virksomhedens forretningsmæssige udvikling. I bedste fald lader strategiske løsninger vente på sig, eller de bliver for dyre. I værste fald kommer de aldrig. Ingen leverandør har den bedste løsning til hele virksomheden, og intet forretningssystem kan dække den enkelte virksomheds totale behov, siger han.
Opfyldt særlige behov
Faarup & Partners bistår svenske Aaro Systems med at komme ind på det danske marked med dets best of breed-koncernrapporteringsløsning.
I Sverige har eksempelvis mobiltelefonproducenten Sony Ericsson i Lund og papirgiganten SCA valgt den til for at få opfyldt særlige behov ud over det standardiserede i deres respektive SAP ERP-systemer.
Begge har brug for hurtigt at kunne konsolidere regnskaber. SCA på grund af hyppige virksomhedskøb. Sony Ericsson for at kunne agere effektivt på
mobiltelefonmarkedet. Således kan man nu gøre regnskabet op på en dag i hver måned, og et strategisk mål for virksomheden er at kunne gøre det dagligt inden 2006.
- Det kræver et lynhurtigt system, som man ikke kan forvente af et selskab, der skal have styr på en hel suite, påpeger Henrik Faarup.
Fra PA Consulting peger partner René Sejberg på fordele ved at holde sig til én leverandør.
- Den overordnede strategi for, hvordan dit it-system skal udvikle sig, får du ikke med en best of breed-strategi. Derudover skal du selv have en dyb forståelse af den underliggende integration af systemerne som kernekompetence. Den viden er virksomheden nødt til at have, hvis best of breed-strategien skal blive en succes.
Den dyreste løsning
René Sejberg vurderer også, at best of breed-strategierne er ved at dukke op igen. Mange har ERP-systemer, der understøtter kernen i virksomheden, og specialprodukter fra andre leverandører - typisk data warehouse, Human Resource, CRM, Product Lifecycle Management og lignende.
- Flere faktorer taler for det. For det første løser nye integrationsværktøjer nogle af de praktiske problemer. For det andet er der færre store udbydere af software for best of
breed-leverandørerne at udvikle deres systemer op imod. Det er med til at holde prisen nede. Endelig er nye kontraktformer begyndt at vise sig - mange ERP-leverandører er begyndt at bløde lidt op og være mere modul-orienterede, siger René Sejberg.
Han understreger dog, at det stadig er overvejende sandsynligt, at en best of breed-løsning vil være den dyreste. Og integrationsværktøjerne løser stadig ikke det grundlæggende problem, at opdateringscyklus for systemerne er asynkron, så man ikke kan køre opdatering af systemerne samtidig.

Billedtekst:
Det er nødvendigt, at virksomhederne har en dyb forståelse af den underliggende integration af systemerne som kernekompetence, hvis best of breed-strategien skal blive en succes, mener partner René Sejberg fra PA Consulting.
Foto: Torben Klint

Læs også side 18




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere