Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. november 2003.
Det er det store dagpengeflop, der er løbet med overskrifterne de seneste dage. Men regeringen og Dansk Folkeparti indgik faktisk en aftale om politiet, der endnu ikke er trukket tilbage. Over de næste tre år ansættes 450 nye betjente. Via effektiviseringer håber regeringen at kunne få frigjort 270 betjente, så i alt 720 ekstra betjente kan komme ud at patruljere på gaderne. For at realisere planen skal politiet nulstille sin overarbejdspukkel, hvilket der er afsat et én-gangsbeløb til, 85 millioner kroner.
Det særlige er, at politiet endelig er kommet igennem med ønsker på it-siden. En udviklingspulje på 195 millioner kroner er afsat til nyt sagsbehandlingssystem, et system til personaleadministration, bærbare pc'er, internetadgang og e-mails. Dertil kommer en tillægsbevilling på 117 millioner kroner til drift af politiets systemer. Kort og godt er der i finanslovsaftalen it til politiet for 312 millioner kroner. Alle er glade. Eller hvad?
Umiddelbart er der udsigt til, at det er slut med horrible indslag i tv-avisen, hvor politifolk rejser sig fra deres bedagede Adler-skrivemaskine, går tre etager op sender en mail og skriver en kopi ud på en matrix-printer i endeløse baner. Omvendt kan man spørge, om det ikke er bedre at undersøge og reformere politiet i forhold til borgernes og samfundets behov og først bagefter sætte strøm på arbejdsgangen?
En enkelt politimyndighed i provinsen har eksperimenteret med at opbryde grænserne mellem ordenspoliti og kriminalpoliti. Det giver borgerne lettere og hurtigere adgang til at blive betjent af politiet. Et lille beskedent eksempel, der bør kunne inspirere til en helt ny måde at tænke politiet på.
Private virksomheder tilpasser sig løbende det marked, de betjener. Nye måder at organisere sig på og nye arbejdsformer indføres for at drive en succesfuld forretning. Ellers må man lukke.
Det er velkendt, at politiet længe har været teknologisk tilbagestående. Men det er ikke politiets eneste problem. Politiets struktur bør kigges grundigt efter i sømmene, før vi bruger for mange offentlige skattekroner på at understøtte arbejdsfunktioner og strukturer, der har deres bedste tid bag sig.
Lige som det sker i resten af den offentlige sektor i forbindelse med digitalisering og modernisering, må borgeren i centrum.