Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Den fire år gamle softwareudvikler Premitech vender et underskud på 13,5 millioner kroner til overskud i løbet af et år. Selskabet kan måle applikationers ydeevne og oppetider - helt ude på slutbrugerens arbejdsstation.
Premitech har efter fire år med skiftende fokus satset alt på at udvikle et overvågningsværktøj, der som det eneste af slagsen måler applikationers ydeevne og oppetider på slutbrugerens arbejdsstation.
Ifølge virksomhedens administrerende direktør Jan Ishøj Nielsen er salget af 50.000 licenser på ni måneder på hjemmemarkedet nok til at fastslå potentialet internationalt, og nu skal vækstslaget slås.
- Vi leder efter teknologipartnere som HP, Computer Associates eller Microsoft, der i forvejen leder efter teknologi til deres egne produkter. Vores force er, at vi kan måle præcis, hvordan en arbejdsstation reagerer, når der er problemer. Dermed kan vi reducere fejlsøgningstiden voldsomt, siger han.
Sorte tal i år
Premitechs typiske store kunde har i forvejen en stor systemovervågningsløsning som Tivoli eller CA's Unicenter installeret, men mangler et indblik i, hvordan den enkelte medarbejders arbejdsstation har det.
- Pengene i en virksomhed bliver skabt ude hos slutbrugerne, så hvad nytter det, at serverne har oppetider på 200 procent, hvis brugerne ikke kan få adgang til deres applikationer, lyder spørgsmålet retorisk fra Jan Ishøj Nielsen, der spår, at Premitechs forretning er betydelig større om tre år.
- Vi forventer en mangedobling af vores omsætning alene i år. Vi skal være profitable med udgangen af 2003 og vokse med mellem 30 og 50 procent om året så langt, vi kan se frem, siger han.
Billedtekst:
- Hvad nytter det, at serverne har oppetider på 200 procent, hvis brugerne ikke kan få adgang til deres applikationer, spørger Premitechs administrerende direktør Jan Ishøj Nielsen retorisk.
Bokse:
Ud af salgssamarbejde
Da Jan Ishøj Nielsen kom til i juni 2002, trak han Premitech ud af det salgssamarbejde med Cocon Data, ChangeGroup og svenske Apptus Technology, som de fire virksomheder etablerede i 2000.
Frederik Willerup, investeringsdirektør IVS:
- Selskabet fik den nuværende direktør ind for at vende forretningen. Og han er altså dygtig - der tæller management virkelig meget.
- Det var en konsulentforretning, der var kørt lidt fast. Interessant produkt, der kan måle programmernes oppetider, ydeevne og så videre på brugernes platform - altså set fra brugernes synspunkt. Det produkt er færdigt, og salgsmæssigt går det godt.
- De skal nok have en lidt mere klar Go To Market-strategi, nu hvor de skal til at ekspandere til udlandet.
- Behovet for service level agreements giver dem et godt salgsargument, for man kan sagtens lave en aftale med en leverandør om oppetider på 99,9 procent, men hidtil har det kun været muligt at tjekke det på udbydernes server og ikke på brugerens arbejdsstation. Nu er det muligt at undersøge, om man reelt får det, man betaler for, og det vil blive indarbejdet i kommende service level agreements.
Premitech A/S
Stiftet: 1999
Sektor: Infrastruktur
Stadie: Ekspansion
Tidligere funding: 40 mio. kroner fra Mærsk, Dansk Erhvervs-
investering og Dansk Strandgade Holding
Antal ansatte: 19
Kunder: Energi2, Amanda-projektet, WM-data,
Sonofon, DSB
Kontorer: København
Konkurrenter: Mercury Interactive
Ekspansionssigte: Norden - derefter Tyskland
Håber på: Teknologipartnere
Primært resultat 2002: -9,6 millioner kroner