Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Der er en verden til forskel på danske it-topchefers ydmyghed og selvbevidstheden hos topcheferne i de øvrige europæiske og
amerikanske it-virksomheder.
Danske it-topchefer er tilsyneladende mere ydmyge end deres europæiske og amerikanske kollegaer. Man kunne spørge sig selv, om de danske it-topchefer er aggressive nok. Eller det er måske i virkeligheden et udslag af beskedenhed, realisme og ansvarsbevidsthed. Kort sagt: Professionelle danske erhvervsfolk, som kender deres besøgstid.
Den bemærkelsesværdige forskel mellem topledelsen i danske, europæiske og amerikanske it-virksomheder fremgår af Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003. Her blev 261 administrerende direktører i danske it-virksomheder spurgt, hvad der har haft størst positiv betydning for virksomheden - godt og vel tre år efter den globale nedtur satte ind i it-branchen.
Hertil svarer de danske it-topchefer, at det hovedsageligt er virksomhedens evne til at tilpasse sig markedssituationen, der har æren for, at det er gået godt. Det mener en fjerdedel (27 procent) af Danmarks it-topchefer. Mens kun godt og vel hver tiende (11 procent) slår sig på brystet og mener, at de har deres unikke produkt eller teknologiske forspring at takke for virksomhedens vækst.
Resten af Europa og USA
Den danske holdning står i stik modsætning til, hvad it-topcheferne mener i de hurtigst voksende virksomheder i resten af Europa og USA.
Til sammenligning med Danmark er der i det øvrige Europa flere end fire gange så mange - nemlig 46 procent - it-topchefer i de hurtigst voksende virksomheder, der mener, at det er deres unikke produkt eller teknologiske forspring, der har æren for virksomhedens vækst. Den samme holdning har hver tredje (37 procent) af de amerikanske it-topchefer. Når det gælder medarbejdernes betydning for de danske it-virksomheders hidtidige vækst, er der nærmest tale om en i høj grad vestjysk beskedenhed sammenlignet med holdningen hos de hurtigst voksende it-virksomheder i resten af Europa og USA. Kun otte ud af ti danske it-topchefer giver deres medarbejdere broderparten af æren for fremgangen i virksomheden i de gode år. Mens it-topcheferne i de højtydende virksomheder i det øvrige Europa og USA nærmest hylder deres medarbejdere for virksomhedernes vækst. I USA placerer de medarbejderne omtrent lige så højt på listen som virksomhedens produkt. Hver tredje (34 procent) af de amerikanske it-topledere giver medarbejderne æren for, at det er gået så godt, som det er. Blandt de europæiske it-topledere er holdningen til medarbejdernes betydning næsten i amerikansk målestok (26 procent).
Right timing
Partner Kim Gerner, Deloitte & Touche, peger på, at den bemærkelsesværdige mentalitetsforskel mellem danske it-topledere og deres europæiske og amerikanske kollegaer slår igennem på flere områder.
- Da Deloitte & Touche sidste år spurgte it-topcheferne om den største positive betydning for deres virksomheder, svarede danskerne, at det var den generelle markedsvækst. Deres amerikanske kollegaer i de hurtigst voksende virksomheder udtrykte sig ganske anderledes proaktivt. De kaldte det ‘right timing'.
Når Deloitte & Touche spørger de danske virksomheder i år, svarer de: ‘tilpasse sig markedet og have rette fokus og strategi'. Amerikanerne kalder det stadig ‘right timing'. Det er nok det, der adskiller den hurtigtvoksende amerikanske it-virksomhed fra den danske. Hvor de højtydende amerikanske it-virksomheder var hurtigt ude med en tilpasningsproces og hele tiden har været opmærksomme på at være på rette sted med de rette produkter på rette tidspunkt, er de danske topchefer først noget senere for alvor gået i gang med at geare forretningen, så de kan håndtere markedssituationen.
Men der er stadig ikke lige så stor fokus på produktet, som vi ser blandt de hurtigtvoksende i resten af Europa og USA. Det ser ud, som om vi i Danmark i højere grad fokuserer på reorganisering og intern oprydning. Og det er bestemt også en god og nødvendig ting.
Men det er vigtigt at holde sig for øje, at på længere sigt er det ikke alene optimering af omkostninger og virksomhedsstrukturer, der skaber en vindervirksomhed - det er derimod det unikke produkt og det teknologiske forspring, der er afgørende.
boks: Superperformerne er superoptimister
Topcheferne i de superperformende teknologivirksomheder i Europa og USA er på samme bølgelængde, når de skal forudsige væksten i det kommende år. Her er næsten hver sjette topchef (Europa 58 pct., USA 59 pct.) ‘ekstremt' eller ‘meget' sikker på at kunne fastholde den høje vækst i året, der kommer. Hos de sydøstasiatiske topchefer er kulturen lidt anderledes: Her er 91 pct. meget sikre på at kunne fastholde den høje vækst, mens ingen vover sig længere ud, end de kan bunde, ved at være ‘ekstremt sikre' på at kunne holde det samme høje vækstniveau fremover.
boks: Jorden rundt
Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003 dækker den danske it-branche. Tilsvarende undersøgelser udfører Deloitte & Touche også i resten af Europa samt i USA og Asien, hvor man specielt spørger de hurtigstvoksende it-virksomheder.
boks: Beskedne danskere
Danske topchefer er beskedne, kun en ud af ti (11 procent) mener, at virksomhedens vækst bygger på unikke produkter og teknologiske forspring. Det tilsvarende tal for de europæiske kolleger er 46 procent og for de amerikanske 37 procent.