Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Overskriften her er en kliché. Den er banal. Men der er ingen grund til at undervurdere sandhedsværdien. De dygtigste it-virksomheder er i 2003 blevet endnu dygtigere, mens de lidt mindre dygtige er blevet yderligere distanceret.
Det er resultatet af Computerworlds mest grundige undersøgelse af den danske it-branche til dato. Grundigheden kommer blandt andet til udtryk ved, at kravet for at komme på bruttolisten med de 250 undersøgte it-virksomheder er hævet fra en årsomsætning på ni millioner kroner i 2002 til 25 millioner kroner i år. Det har medført, at omtrent 50 nye virksomheder er med i år, mens et tilsvarende antal er gledet ud - som et direkte resultat af en mere finmasket undersøgelse af markedet.
Budskabet er i år ekstra hårdt: Det er ikke godt nok at være dygtig, hvis man skal klare sig. Og ikke engang de allerdygtigste kan vide sig sikre. For at gardere sig mod sårbarheder og svagheder må virksomhederne sprede deres engagement. Tag IO Interactive - årets suverænt dygtigste virksomhed i Top 100 og vinder af ‘the double': Selskabet sejrer også som årets vækstkomet. Virksomheden er trods verdensomspændende succes i benhård international konkurrence om at være spilleverandør til Sonys næste generation af PlayStation, der ventes lanceret i 2005.
Sony har besluttet at indskrænke antallet af spilpartnere til blot fem. IO Interactive skal være mellem denne håndfuld udvalgte, hvis virksomheden skal fastholde sin position. Spilfirmaets voldsomme satsning i Ungarn, der om få år bringer IO Interactives antal af spiludviklere op på i alt 400, er et udtryk for virksomhedens vilje til at bide sig fast i superligaen af spilleverandører.
Den danske virksomhed har gode odds for at komme med i det eksklusive selskab, men er samtidig i fare for at blive vraget.
Her kan spilfirmaet lære af andre typer it-virksomheder, der heller ikke hviler på laurbærrene. De ved, at en central del af forretningsstrategien må være at sprede engagementet for at gardere sig mod svagheder. Et godt eksempel er gamle it-afdelinger fra hæderkronede danske virksomheder, der er blevet selvstændige:
Mærsk Data har flere ben at stå på og bliver stadig mindre afhængig af moderselskabet. Og denne tendens spores hos andre, hvad enten vi taler Novo Nordisk IT eller Scandinavian IT Group - SAS' it-afdeling - der blev sat til salg for ganske nylig.
Der er grund til at glæde sig over, at mange danske, dygtige it-virksomheder rider krisen af ved at blive dygtigere. Men armene over egen succes må ned. Ikke fordi der ikke er noget at glæde sig over, men fordi der er masser af hårdt arbejde at tage fat på.