Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. september 2003.
Specielt uden for USA er Oracles grid-strategi lagt i hænderne på partnerne. Hostingselskaber vil kunne tilbyde de små og mellemstore virksomheder et komplet, lokalt grid-miljø, hvilket kan udvide Oracles kundebase betragteligt.
OracleWorld 2003
San Francisco: Den megen snak om grid-miljøer som en vej til massive besparelser på it-budgetterne er ikke forbeholdt de store amerikanske selskaber.
Oracles vision om et lokalt it-forsyningsnet, et grid, hvor virksomheden kun råder over den computerkraft, der er brug for omfatter i høj grad også de mellemstore virksomheder.
Oracle målretter sin grid-indsats mod de store virksomheder, mens det er hostingselskaberne verden over, der får opgaven med at indfange de mindre virksomheder.
Hosting udvider kundebasen
Oracles Exceutive Vice President, Chuck Phillips, uddybede denne strategi, da Computerworld mødte ham umiddelbart efter hans åbningstale på dette års brugerkonference, OracleWorld i San Francisco.
- Specielt hostingselskaber og ISV'erne kommer til at spille en afgørende rolle i kampen for at få udbredt vores grid-tankegang til de mindre og mellemstore virksomheder. Derfor har vi iværksat og accelereret en udvidelse af vores eksisterende partnerprogram. Der ligger nemlig en meget stor opgave i at sikre, at vores partnere bliver klædt godt nok på til at forklare de mindre og mellemstore kunder om de mulige besparelser ved grid, forklarede Phillips.
- ISV'erne har et enormt potentiale i at tilbyde grid-teknologien som en hosted løsninger. Og fordi omkostningerne er så lave, vil der være økonomisk rum til både dem og deres kunder. Det vil betyde, at de vil kunne udvide deres kundebase betragteligt, vurderede Phillips.
Licenspolitikken afgørende
Et af de springende punkter bliver den kommende licenspolitik, som hverken Phillips eller Oracles topchef Larry Ellison dog ønskede at løfte sløret for på brugerkonferencen.
Udfordringerne ligger blandt andet i at sikre, at licenspolitikken bliver simpel, men så tilpas fleksibel, at kunderne og ikke mindst partnerne formår at tage den til sig med det samme.
Oracles Vice President for prissætning og licensstrategi, Jacqueline Woods uddybede udfordringen således over for Computerworld:
- Hele licensproblematikken og prissætningen er meget vigtig for at få kunderne til at tage grid-tankegangen til sig. Vi har brug for en konsekvent licenspolitik, som vores partnere kan forklare kunderne. Der skal sættes forskellige scenarier op for, hvis du tilføjer flere brugere og mere hardware, og det er partnernes opgave at sikre, at kunderne forstår baggrunden for de scenarier.
Over 98 procent af Oracles kunder har ifølge Jacqueline Woods en service- og supportaftale, der gør, at de kan opgradere fra 9i til 10g uden ekstra omkostninger.
Uenighed om behovet
De analytikere, Computerworld talte med på årets brugerkonference, var dog delte i spørgsmålet om, hvorvidt specielt de mindre og mellemstore virksomheder vil kunne høste fordelene ved at have et lokalt grid-miljø. Fælles for dem var dog en holdning om, at det primært er hostede modeller, der vil kunne fremme anvendelsen af 10g hos mindre virksomheder.