Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. august 2003.
Det sker en gang om året. At den til enhver tid siddende regering som indspil til finanslovsforhandlingerne melder jublende ud i et villigt dagblad om forgyldning af folkeskolen med it.
I år er ingen undtagelse. Undervisningsminister Ulla Tørnæs har placeret historien om, at regeringen vil spendere op til 500 millioner kroner på pc'er og efteruddannelse af lærere. Det er de samme millioner, som hun kom i avisen med sidste år. Men som alligevel ikke blev afsat, da det kom til stykket. Der er grund til at krydse fingre for, at det går anderledes i år. I modsat fald må man da håbe, at pressen ikke hopper på limpinden igen i 2004.
For den betrængte it-branche er nogle hundrede millioner kroner til indkøb af pc'er sød musik. Men fordelt over fire år - lad os sige 75 millioner kroner - synes den på papiret ambitiøse digitalisering af folkeskolen i praksis en noget beskeden investering.
Men hvad værre er, så løser man ikke it- problemer i folkeskolen ved blot at donere penge til isenkram. Sagen er, at de eksisterende skolepc'er ikke udnyttes fuldt ud, men tilmed låses inde og er utilgængelige i eksempelvis frikvartererne. Og trods flere års arbejde med at integrere it i undervisningen, er faktum, at de fleste skoler ikke er nået længere end til de mest basale anvendelser - det moderne svar på at lære at anvende en blyant og skrive i et linieret hæfte. Det bringer ikke Danmark i front.
Der bør stilles krav om udvikling og anvendelse af undervisningssystemer, der bruger de nye redskaber - for eksempel inden for naturvidenskab og historie. Det er ubegribeligt, at det endnu ikke er sket. Fokus skal flyttes fra de nemme og populistiske beslutninger om indkøb af dimser til en national strategi for, hvordan vores børn bliver rustet til at konkurrere i en global virkelighed.
Undervisningsministeren kunne eksempelvis begynde med at se på kravene til og det faglige niveau for de læreruddannede.
Mange børn begynder i dag i skolen med færdigheder i at gå på nettet og har erfaring med at anvende kommerciel edutainment. Forældre vil kunne genkende fornemmelsen af, at det bringer børnene langt foran mange lærere - desværre også de helt nyuddannede. Der er nok at tage fat på.
Fokus skal flyttes fra de nemme og populistiske
beslutninger om indkøb af dimser til en national
strategi for, hvordan vores børn bliver rustet til at konkurrere i en global
virkelighed.