Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. marts 2003.
Københavns Brandvæsen har med simple midler formået at anvende digital geografisk information til optimering af ambulancekørslen.
Åben vej til GIS
Geografiske informationer skal være med til at sikre ambulancer til tiden. Et pilotprojekt hos Københavns Brandvæsen har vist, at det er muligt på en enkel måde at få geografiske data i spil i beredskabs-sammenhæng.
- Vi har vist, at der er en åben vej til GIS uden at skulle foretage de store investeringer, siger systemingeniør Jens Behrens fra 112 Gruppen under Københavns Brandvæsen.
Brandvæsenet har valgt at basere sig på det Smallworld GIS-system, der i forvejen ligger i kommunens borgerportal. Ved hjælp af XML-kommunikation og en almindelig browser har brandvæsenet fået en snabel ind i GIS-systemet.
- Vi ønskede ikke at lægge vore andre systemer ind under en GIS-paraply. Vi har mange systemer, der afvikles på special-hardware, forklarer Jens Behrens.
Det drejer sig blandt andet om brandvæsnets kommando- og kontrolsystem.
Manuel database
Brandvæsenet vil bruge GIS i forbindelse med kørselsplanlægning ved ulykker. I øjeblikket anvendes en manuelt foruddefineret database over hvilke køretøjer, der i en given rækkefølge skal benyttes på en given adresse.
- GIS-mæssigt ønsker vi at lave distriktsinddelinger på basis af CPR- og BBR-registrene samt kort over vejnettet. Hvis vi med det nuværende system for eksempel skal oprette eller nedlægge en brandstation, tager det en evighed, siger Jens Behrens.
Planen er, at GIS-systemet skal anvendes sammen med det globale positioneringssystem, GPS og det kommende landsdækkende Tetra-radionetværk der især er rettet mod beredskabs-myndigheder.
Krav til datatransmission
Brandvæsenet benytter i dag et ældre, proprietært dataradio-system og it-chef Kurt Christensen, Københavns Brandvæsen understreger, at udbyttet af at anvende GIS er nøje forbundet med en fornuftig datatransmission.
- Vi foretrækker at gå Tetra-vejen, og vi ser helst et landsdækkende net, siger han.
Systemet vil gøre det enkelt at vælge det nærmeste disponible køretøj i forhold til et ulykkessted. Endemålet er at opnå et dynamisk beredskab.
- Vi driver på mange måder en avanceret taxa-forretning. Det er kørselsoptimering af vores to flåder af ambulancer og sygetransportbiler, der i GIS-mæssig sammenhæng er interessante. Brandberedskabet er noget helt andet, idet det nærmest er af forsikringsmæssig karakter. Der er vi nødt til konstant at opretholde et givet beredskab og derfor giver investering i GIS ikke megen mening, pointerer Jens Behrens.
Fra Unix til .Net
Kurt Christensen fortæller, at brandvæsenets kommando- og kontrolsystem, der nu er Unix-baseret, i den kommende tid vil blive flyttet over på en .Net-platform fra Microsoft. Pointen er blandt andet, at det vil blive meget nemt at udvikle web-baserede brugergrænseflader til systemet, og at omkostningerne til udvikling vil kunne nedbringes.
It-afdelingen vil anvende en kombination af Visual Studio .Net og C++ som udviklingsplatform for kommende it-systemer.
- Vores nuværende Unix-system er aldrende og vi anser i dag Windows/.Net som en så stabil platform, at vi vil kunne anvende den, siger Kurt Christensen.
Billedtekst:
Jens Behrens, Københavns Brandvæsen: - GIS-mæssigt ønsker vi at lave distriktsinddelinger på basis af CPR- og BBR-registrene samt kort over vejnettet.
Foto: Torben Nielsen