Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.
Arbejdet med e-læringsløsninger bobler blandt brugerne i den danske uddannelsessektor.
under forandring
Hvis it-branchen har haft det hårdt i 2002, så har den del af branchen, der beskæftiger sig med applikationer og løsninger til e-handel, været igennem et mareridt. Mange virksomheder har måttet dreje nøglen om, blandt andre to af de førende på det danske marked, M2S Danmark og Euditorium.
Men det har på ingen måde fjernet interessen fra visionen om at forandre uddannelse på alle niveauer med internetteknologi. I den danske uddannelsessektor bobler e-læringsprojekterne, og i de private virksomheder med kommercielle løsninger er e-læring ved at finde en ny form.
Resultatet er en udvikling, hvor eksisterende teknologier og applikationer udgør det fundament, som indhold, undervisning og prøver bliver bygget oven på. Fra at være en selvstændig disciplin bliver e-læring til løsninger bygget af standard-netværkshardware og applikationer til content management, samarbejde og videnstyring.
Få klarer sig
Foreningen FLUID har til formål at udbrede kendskabet til fleksibel uddannelse og læring. Og formanden Jørgen Grubbe, der arbejder med voksenuddannelse i Københavns Kursus- og Aftenskole KKA, kan godt se, at det stort set ikke er lykkedes for de virksomheder, der alene har satset på e-læring. Jørgen Grubbe peger på, at udgangspunktet for succeshistorierne typisk er løsninger med afsæt hos egne brugere. @ventures med en række handelsskoler som ejere er et godt eksempel.
Et andet eksempel er Det Virtuelle VUC, som er udviklet af Center for Fleksibel Voksenuddannelse under Voksenuddannelsescenteret VUC i Sønderjyllands Amt. Det Virtuelle VUC er en webbaseret platform, der integrerer stort set alle VUC-aktiviteter fra afvikling og styring af den almindelige undervisning til fjernundervisning i Èn løsning, så alle VUC's aktiviteter kommer på nettet.
Det er Kaj Engen Nielsen og Bjarne Hendrichsen fra Center for Fleksibel Voksenuddannelse, der arbejder med at implementere og videreudvikle Det Virtuelle VUC. Og ifølge Kaj Engen Nielsen kan platformen bruges på talrige måder på forskellige VUC-centre.
Klar til næste skridt
I Sønderjylland startede implementeringen i august 2002. Alle fem afdelinger i VUC Sønderjylland har installeret trådløse netværk, og en stor gruppe af lærerne har fået bærbare pc'er. Samtidig har alle lærere og kursister i VUC-systemet fået adgang til Det Virtuelle VUC og anvender det i forskellige grad.
Kaj Engen Nielsen fortæller, at centret fra den 1. januar går ind i en ny fase med platformen. Via kortlæsere og terminaler ved indgangen til VUC-centrene skal kursisterne fremover selv registrere deres fremmøde, og derfor vil alle studerende som minimum bruge Det Virtuelle VUC til fremmøderegistrering.
Platformen er lavet i samarbejde med sofwarehuset DigiEyeZ i Odense. DigiEyeZ laver content management-systemet NetManger, som er fundamentet under Det Virtuelle VUC. Firmaet står også for hosting af VUC Sønderjyllands aktiviteter.
Offentlig finansiering
Platformen er udviklet af Center for Fleksibel Voksenuddannelse i Sønderjyllands Amt for midler fra Center for Teknologistøttet Uddannelse, Undervisningsministeriet og Sønderjyllands Amt. Derfor er udbredelsen af Det Virtuelle VUC ikke kun begrænset til Sønderjylland eller for den sags skyld til VUC.
I første omgang håber Kaj Engen Nielsen, at mange af de danske VUC-centre vil bruge platformen. Driftsomkostningerne skal finansieres via en afgift pr. kursist, men de kan komme helt ned på 14 kroner om året pr. kursist, hvis alle de nuværende kursister var omfattet.
Den beregning bygger på, at driftsomkostningerne kommer til at ligge på mellem 400.000 og 800.000 kroner om året. For det får VUC-centrene ikke bare en e-skole, men også muligheden for videndeling mellem undervisere og kursister, som er næsten umulig at værdisætte.
Sammensmeltningen af de klassiske knowledge management-discipliner håndtering af viden og videndeling med e-læring er også en tendens i den private sektors satsning på området. Det fastslår IDC i en rapport om markedet for knowledge management i Europa.
I 2005 venter IDC, at markedet for e-learning alene i Danmark vil have rundet to milliarder kroner i årlig omsætning. Effective-Learning A/S er et af de selskaber, der skal være med til at sikre den vækst.
Selskabet er en del af Mærsk Data og står bag Mærsk Learning Center, en udviklingsplatform med 13.000 brugere, der har gennemført 50.000 uddannelser.
Billedtekst:
I Det Virtuelle VUC har den grundlæggende tanke bag udviklingen været præget af pædagogiske tankegange, som stiller krav til åbenhed og fleksibilitet, hvor individet er i centrum. Platformen kan formes efter brugernes behov, uanset om undervisningen er baseret på klasserummet, det 'åbne' VUC, værkstedet eller fjernstudieformen, fortæller Kaj Engen Nielsen fra Center for Fleksibel Voksenuddannelse.
Foto: Hans Juhl