Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.
Udskilningsløbet mellem leverandørerne af CMS-løsninger er skudt i gang.
content management
Virksomhedernes investeringer under dotcom-bølgen er godt på vej til at blive en guldåre for den del at softwarebranchen, der udvikler løsninger til at opdatere og vedligeholde indholdet på virksomhedernes inter- og intranet.
Content Management Systemerne er med dramatisk fart på vej fra at være en applikation til at blive en udviklingsplatform, som virksomhedens interne- og eksterne kommunikation bygger på.
Det seneste år har den udvikling for alvor sat sit præg på CMS-softwaren. Det mener Lars Pedersen og Per Nygaard fra rådgivningsfirmaet BNP e-Advice, der for andet år i træk har undersøgt de væsentligste CMS-produkter på det danske marked.
- Vi ser lige nu en vigtig tendens i den udvikling - nemlig en betydelig ændring af balancen mellem den del af CMS-softwaren, der kan konfigureres af brugeren og den del, der udgør den lukkede kerne. Hvor kernen hidtil har udgjort den største del, er CMS-produkterne ved at åbne sig, så den del, der kan konfigureres, fylder mere og mere, fortæller Lars Pedersen.
87 produkter
Han understreger, at det også er en forudsætning for at CMS bliver en udviklingsplatform frem for en applikation. BNP e-Advices undersøgelse af CMS-markedet bygger på 87 produkter, hvoraf cirka halvdelen er fra udenlandske leverandører.
Undersøgelsen vurderer produkterne efter 15 kriterier i hovedgrupperne teknik, bruger og forretning. Resultatet bruger de otte ansatte i virksomheden til at rådgive større danske virksomheder om køb af CMS-løsninger.
Men selvom en stadig større del af CMS-produkterne i højere grad bliver åbne for konfiguration, så er der ikke tale om open source. Lars Pedersen ser dog en middelvej mellem open source og traditionel softwareudvikling udgå netop fra CMS-udviklingen.
Open source
- På længere sigt vil al koden være tilgængelig for kunden. Til gengæld risikerer de at miste retten til opdateringer eller aftalte serviceydelser, hvis de ændrer grundlæggende på kernen, siger Lars Pedersen.
- Vi har i år også kigget på en række open source CMS-produkter. Men vi må erkende, at de fleste af dem har alt for vanskelige brugergrænseflader, forklarer Per Nygaard.
Han peger på, at brugergrænsefladen er helt afgørende i CMS-løsninger. Der arbejdes efter hans mening for lidt med brugergrænseflader i CMS, når man tager i betragtning, at prisen på uddannelse af brugerne i en svær brugergrænseflade kan blive meget bekostelig.
- Brugerne kender Windows og Office-grænsefladerne og er trygge ved dem. Derfor nytter det ikke så meget bare at være sur på Microsoft og finde på en anden grænseflade alene fordi, den skal være anderledes end Microsofts, siger Per Nygaard.
Caching
En anden væsentlig ændring fra sidste års CMS-undersøgelse er mere fokus på afvikling og infrastruktur. CMS-produkterne arbejder mere og bedre med at cache og dermed sikre optimal afvikling og lave svartider.
- Alt det her med at cache er ikke nødvendigvis noget, hverken brugerne eller de ansvarlige for CMS-projektet forstår. Men de er helt med på behovet for lave svartider og, hvad integration af kommunikationen i virksomheden kan betyde for strategien og dermed virksomhedens vækstmuligheder, siger Per Nygaard.
CMS er flyttet fra mindre afsluttede taktiske projekter i it-afdelingen til strategiske processer ofte ledet af it- og kommunikationscheferne. Dermed har CMS-processen topledelsens opmærksomhed.
- Men den øgede efterspørgsel i kombination med krisen i branchen har samtidig startet et udskilningsløb mellem leverandørerne. Et udskilningsløb der kæmpes gennem lavere og lavere licenspriser, fortæller Lars Pedersen.
- Leverandørerne håber at kunne tjene pengene på service. Og service eller rettere sagt partnerskaber mellem kunder og leverandører vil være afgørende for salget af CMS, som forandringsprojekt i fremtiden.
Billedtekst:
CMS handler i sin yderste konsekvens om at organisere virksomhedens digitale viden ligeså præcist, effektivt og anvendeligt som den daglige fysiske postsortering. Lars Pedersen (tv) og Per Nygaard lever af at rådgive store danske virksomheder om CMS-løsninger.
Foto: Torben Klint
Boks:
CMS-boom på vej
Gennemsnitlige vækstrater på 35 procent om året. Det er ifølge IDC udsigten for væksten i CMS-markedet frem til 2006.
Udviklingen ventes at komme til at ligne den, som ERP-markedet var igennem i 1990'erne. Men kun 25 procent af kundernes investering i CMS går til software, resten havner i konsulenttimer og optimering af infrastruktur.
IDC peger også på, at CMS-markedet fremstår som umodent og endnu ikke domineret af enkelte leverandører.