Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.
Microsoft statser stort på at udvikle gigantens ERP-systemer.
segmentering
Microsoft er nu klar med den internationale strategi for sin indsats på ERP-området.
Microsoft Business Solutions (MBS) er den af de syv selvstændige divisioner under Microsoft-fanen, som tager sig af ERP. Det gælder systemerne fra Navision og Great Plains samt bCentral, der er Microsofts egenudviklede ASP-løsning.
Med 3.800 medarbejdere og 2.500 partnere på verdensplan er MBS i dag suverænt størst blandt leverandørerne i det mellemste markedssegment for ERP-systemer.
- Vores strategi er ved at være på plads nu, men det ligger endnu ikke helt fast, hvordan vi vil tackle det laveste markedssegment internationalt. Foreløbig skal vores C5 og C5 Light økonomisystemer kun sælges i Danmark, mens vi i USA satser på bCentral, siger chefen for MBS Danmark, Søren Fink-Jensen.
Pengene er i mellemmarkedet
Microsoft har ikke aktuelle planer om at bruge store ressourcer på den øverste ende af ERP-markedet.
- Der er meget mere forretning for os i den mellemste del af markedet, så det er primært der, vi satser, siger Søren Fink-Jensen.
Navisions Attain-system er slet og ret omdøbt til Navision. Det skal markedsføres i det mellemste segment af markedet sammen med Great Plains software, mens Microsoft med Axapta sigter mod større virksomheder.
- Vi har ikke Èt produkt som passer til alle organisationsstrukturer, siger Søren Fink-Jensen og tilføjer:
- For eksempel er Axapta bedre til at skalere end Navision.
Der er dermed lagt op til, at Navision og Great Plains vil smelte mere og mere sammen og udvikle sig til et fælles system rettet mod mellemmarkedet.
Fuldt tryk på udvikling
I MBS' afdeling i Vedbæk er der med en økonomisk saltvandsindsprøjtning sat fuldt tryk på udvikling af både de eksisterende produkter og udviklingen af .Net-versioner af MBS' systemer.
MBS har blandt en række nye produkter et .Net-baseret system til styring af kundeforhold (CRM) kaldet Microsoft CRM. Her fungerer e-postsystemet Outlook som brugernes indgang til systemet. Også inden for systemer til styring af underleverandører (SCM) arbejder Microsoft på at udvikle produkter.
Billedtekst:
Søren Fink-Jensen, MBS Danmark: - Navision har blandt andet bidraget til Microsoft Business Solutions med vores lange internationale erfaring og vores evne til at lave lokale udgaver af ERP-systemer.
Foto: Torben Klint