Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.
På vejen mod status som officiel dansk sundhedsportal, får Sundhed.dk et blåt stempel af elleve fremtrædende europæiske erhvervsfolk.
Hæder
Sundhed Danmark får i dag The Wall Street Journal Europes årlige innovationspris Innovation Awards. Det er internetportalen Sundhed.dk's samling af neutral sundhedsvejledning, medicinalrådgivning og interaktivitet med brugerens egen læge i form af tidsbestilling, receptfornyelser og lignende, der udløser hæderen.
"Sundhed.dk-portalen skaber betydelig værdi for danske borgere og læger, fordi den gennemregulerede danske sunhedssektor er meget lidt fleksibel for patienter, der skal bruge medicin eller have en aftale med lægen. De fleste lægemidler kan kun købes på apoteker med en recept fra lægen, ligesom patienter, der ønsker en hurtig telefonkonsultation med deres egen læge, kun har mulighed for at ringe i en time om morgenen."
Sådan skriver The Wall Street Journal Europe og Accenture i begrundelsen for at give Sundhed Danmark prisen. Der lægges vægt på, at Sundhed.dk på halvandet år har fået 40 til 45 procent af de 125 millioner årlige hits, som danske sundhedshjemmesider har.
Fremtidige funktioner
Endelig bliver fremtidige projekter på Sundhed.dk fremhævet. Det er således meningen, at læger og andet autoriseret sundhedspersonale skal kunne downloade patienters journaler fra portalen til en bærbar pc, når de tager på hjemmebesøg.
Sundhed Danmarks administrerende direktør Lars Mortensen fremhæver i en kommentar to væsentlige årsager til prisen. Først og fremmest ser han troværdighed som alfa og omega for sundheds portaler.
- Sundhed Danmark iværksatte en Gallup-undersøgelse sidste år, hvoraf det fremgik, at brugerne har en sund skepsis over for reklamefinansierede informationer. Det er en af forklaringerne på, at portalen er fri for reklamer og sponsorater.
Brugervenlighed
Dernæst peger Lars Mortensen på brugervenlighed. Brugerne accepterer ikke besværlige hjemmesider. Men det har også sin pris. Bag Sundhed Danmark står 25 organisationer og virksomheder med Danmark Apotekerforening i spidsen. Det var Apotekerforeningen, der lancerede Sundhed.dk som en konkurrent til blandt andet Netdoktor. Ved årets udgang har det kostet de danske apotekere i omegnen af 200 millioner kroner at etablere og drive den ambitiøse portal Sundhed.dk.
Foræret væk
Men hverken Danmarks Apotekerforening eller de 25 organisationer er interesserede i permanent at betale for den gode service. Derfor forærede de Amtsrådsforeningen portalen i forbindelse med udbuddet af en officiel dansk sundhedsportal.
Det projekt har været gennem to projektkonkurrencer i år, fordi konkurrencemyndighederne fandt det første udbud for dårlig formuleret. I september blev tre danske it-konsortier udpeget til at deltage i konkurrencen, som ventes afsluttet omkring årsskiftet.
En af betingelserne i konkurrencen er at integrere Sundhed.dk i dette projekt. En øvelse, som mange iagttagere har betydelig respekt for, da Amtsrådsforeningens projekt skal omfatte al kommunikation i sundhedsvæsenet.
Netop muligheden for at integrere både intern- og ekstern kommunikation i sundhedssektoren var en af de grundlæggende ideer hos portalens arkitekter Accenture, der altså er medarrangør af The Wall Street Journal Europes Innovation Awards.
Boks:
WSJ Innovation Awards
Priserne uddeles hvert år af erhvervsavisen The Wall Street Journal Europe og konsulenthuset Accenture.
Formålet er at belønne personer, virksomheder eller organisationer, der efter juryens mening har udviklet de bedste ideer, produkter eller opfindelser til at forbedre livskvaliteten for brugerne eller virksomhedens produktivitet.
200 virksomheder var nomineret i 2002. 30 procent fra Storbritannien, 16 procent fra Tyskland og ti procent fra Spanien.
Billedtekst:
Administrerende direktør Lars Mortensen fra Sundhed Danmark peger på troværdighed og brugervenlighed, som afgørende kriterier for en god portal.