Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. september 2002.
Version 6 af IBM Lotus Notes og Domino blev præsenteret for mere end 300 danske kunder og partnere i denne uge. Samtidig ændres licenserne for Domino-servere.
Lotus har stadig den kække gule farve og navnetrækket som logo. Men med den nyeste version af hovedproduktet Notes og Domino er det IBM-koncernens blå farve, der nu for alvor trænger frem.
Teknologien i Dominio-serveren er blandt andet blevet tunet med elementer fra IBM's WebSphere applikations- og transaktionsteknologi. Og samtidig er version 6 den mest gennemtestede lancering fra Lotus nogensinde.
Det er nogle af de mest produktorienterede resultater af den totale integration af softwarehuset Lotus i IBM. Chefen for Lotus-aktiviteterne i Europa Mark Latchford peger på, at Lotus både har fået mere IBM i forretningsplanerne og modellerne for softwareudvikling:
- Ved at overtage udviklingsmodeller fra IBM er der for eksempel kommet mere fokus på test før levering, så produktet virker fuldt ud fra de første leveringer i stedet for efter et par opdateringer. Det er et afgørende signal i en tid, hvor fokus hos kunderne er på afkastet af investeringen, siger Mark Latchford.
Kombination lykkedes
Han har for nylig overtaget det europæiske Lotus-topjob efter mange års IBM-karriere. Han mener, at det nu er lykkedes at kombinere den kreative ånd og anerkendte samarbejdsprodukter fra Lotus med IBM's løsnings- og forretningsfokus.
Fra midten af oktober er IBM's danske Lotus-forhandlere i praksis klar til at levere version 6 af IBM Lotus Notes og Domino. Med mere end 1.000 ændringer og nyheder er målet med den nye version større organisatorisk effektivitet både for de 800.000 eksisterende danske brugere og nye kunder.
- Norden er samlet et større Lotus-marked end Frankrig. Og vi oplever fortsat en tocifret vækst på Lotus Notes og Domino, fortæller Mark Latchford og fortsætter:
- Det er blandt andet opkøb og fusioner af store selskaber og dermed behovet for en fælles mail- og samarbejdsplatform, der er med at til at skaffe nye Lotus-kunder. Men samtidig oplever vi flere små virksomheder, der nu vokser fra Exchange-platformen, ligesom den offentlige sektor investerer i samarbejdsværktøjer lige nu.
Billedtekst:
- Vi har oplevet betydelig vækst i Europa i første halvår, siger Mark Latchford. Han er Vice President i Lotus EMEA.
Billedtekst:
- Lotus' teknologi-strategi er at anvende J2EE (Java to Enterprise Edition) og Webservice, siger Uffe Sørensen.
Boks:
Nye licensmodel Med version 6 bliver licensmodellen for Lotus Domino ændret, så den i praksis kommer til at følge server-prismodellen for IBM's andre softwareprodukter.
I praksis betyder det, at Lotus Domino-licenser fremover afhænger af antallet af cpu'er en såkaldt pr. cpu-licens. Samtidig reduceres de nuværende fem Domino-licenser til tre: Domino Messaging Server, Domino Enterprise og Domino Utility Server.
Samarbejdsværktøj som service
Siden IBM købte Lotus i 1995 har der ofte være sat spørgsmålstegn ved, om Lotus kunne overleve som selvstændigt mærke ved at ride på Èn hest i form af Notes og Domino, eller om teknologierne helt ville blive opslugt i IBM's WebShere. Men i dag har Lotus plads som et fast ben med samarbejdsværktøj (såkaldt ICE eller integrated collaborative environment) i IBM Software Group, der desuden består af applikations- og transaktionsteknologien WebSphere, databasen DB2 og systemteknologien Tivoli.
Uffe Sørensen er europæisk chef for Lotus-teknologien i EMEA. Han understreger, at fremtiden i høj grad handler om at gøre Lotus' samarbejdsteknologier til objekter, der kan bruges i mange andre typer forretningssoftware.
- Lotus teknologi-strategi er at anvende J2EE (Java to Enterpise Edition) og Webservice. Satsningen på J2EE vil give både kunder og udviklere hos partnerne større fleksibilitet, siger Uffe Sørensen.