Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. september 2002.
Kunstner og portrætfotograf Bent Næsby har i høj grad taget den digitale verden til sig, men sværger stadig til analoge kameraer.
- Jeg er optiknarkoman. Optikindustrien har været helt fantastisk. Helt tilbage i begyndelsen af århundredet blev der lavet objektiver, der gjorde billeder smukkere. Men sådan er det ikke nødvendigvis mere. Objektiver på digitale kameraer giver ikke et resultat jeg vil kalde charmerende.
Det siger kunstneren og portrætfotografen Bent Næsby. I mange år har han sammen med sin kone, Vibeke, rejst verden tynd og fotograferet både natur, kultur og mennesker.
Han har blandt andet lavet en fotobog om naturen i Norden støttet af Nordisk Ministerråd og bogen Kongehusets Boliger med billeder fra dronningens slotte.
Konservatisme
- Vi lever af at sælge billeder som en kunstart og der er en vis konservatisme omkring den form for fotos. For kunderne er billederne en investering. De skal være glade for at se sig selv og min erfaring er, at de foretrækker fotos, der er optaget med den traditionelle teknik. Jeg har i det hele taget svært ved at se, at man kan lave ordentlige portrætter med digitale kameraer, vurderer Bent Næsby.
Alligevel har den digitale verden i høj grad gjort sit indtog i den daglige tilværelse i lejligheden på Christianshavn for både ham og hans kone Vibeke, der ligeledes er portrætfotograf.
Begge bruger de computerredigering af fotos med Photoshop, og Bent Næsby redigerer sine videofilm med programmet Final Cut Pro.
De to fotografer scanner analoge fotos ind til bearbejdning i Photoshop og udskriver dem derefter på en af deres tre Epson farveprintere, der dækker formater op til A1.
Indscanningen af 6 x 7 centimeter film, som fortrinsvis er sort/hvide negativer sker på en flatbed-scanner fra Minolta, mens indscanning af 8 x 10 tommer dias foregår på en Heidelberg tromlescanner med en ekstremt høj opløsning, som Bent Næsby låner hos en bekendt.
- Scanningerne giver os ikke noget kvalitetsproblem, fordi vi bruger så store filmformater. Scannerne kan nærmest kravle ind i billederne og plukke billedinformation ud, forklarer Bent Næsby.
Både scannere og printere lever således i dag op til Bent og Vibeke Næsbys kvalitetskrav.
Til udskrivning af kunst og specielt fine fotos anvender Bent Næsby sin storformatprinter og specielt fotopapir baseret på bomuld. Papiret absorberer printerens blæk på en speciel måde, der giver en mat og samtidig meget detaljerig overflade
Omfattende udstyr
Når Bent Næsby ikke har taget digital fotografering til sig skyldes det både kærligheden til den oprindelige fototeknik, og at han sammen med sin kone i dag råder over et både omfattende og kostbart udstyr i form af kameraer og objektiver.
- Det udstyr, vi har, er så godt, at det simpelthen vil blive både besværligt og samtidig meget dyrt at skifte til digitalt udstyr, forklarer Bent Næsby.
Personligt har Bent Næsby de seneste år skåret ned på sine fotoopgaver for i stedet at arbejde med billedkunst udført i Photoshop samt videofilm om danske kunstnere.
Billedtekst:
Bent Næsby har arbejdet meget i Indien med så forskellige opgaver som billeder af Taj Mahal-mausoleet og reklamefotos for en indisk hotelkæde. Taj Mahal er her fotograferet med et engelsk ROS-objektiv fra omkring 1910.
Foto: Bent Næsby