Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Drop e'et i e-learning og sæt i stedet fokus på læring. Der skal stilles skarpt på processen med at omdanne information til viden, mener Danware.
- E-learning er egentlig et underligt begreb, fordi det er upræcist, hvad folk mener, når de anvender begrebet. Det kan være Èn af årsagerne til, at der ikke har været det forventede gennembrud for e-learning de seneste år.
Det siger produktchef Ole Haag, Danware. Det danske softwarehus står bag e-learning-systemet NetOp School. Systemet bygger teknologisk på virksomhedens kerneprodukt NetOp Remote Control, der er beregnet til fjernstyring af pc'er.
Hidtil er der ifølge Ole Haag solgt omkring en halv million NetOp School-licenser i 80 lande. Systemet er primært solgt til brug i klasseværelser og datalokaler. Markedet for systemer, der understøtter computerbaseret klasseundervisning, er ungt, og Danware forventer, at det vil vokse kraftigt. Det gælder både inden for uddannelsessektoren og blandt virksomheder og organisationer uden for denne sektor.
Synkron teknologi
Danware har i modsætning til en del af konkurrenterne valgt at satse på såkaldt synkron læring som udgangspunkt for sit system. Det betyder, at det er beregnet på at bruges til at afholde synkrone undervisnings-seancer via internet og intranet.
- Vi har noteret os, at markedet også efterspørger åbne teknologier til formidling af viden, siger Ole Haag og tilføjer:
- Vores system er i virkeligheden et virtuelt mødelokale eller undervisningslokale. Med NetOp School er der fokus på, at underviseren videregiver sin viden og kan have dialog med deltagerne: Vi siger "viden til tiden", hvor det nærmest var et mantra tidligere, at systemer skulle være uafhængige af tid og sted. Vi mener derimod, at det, der skaber dynamikken, er at være sammen og gøre intranet til undervisningslokaler, siger Ole Haag.
Båndbredde er som altid en vigtig parameter for kvaliteten af resultatet, men Netop School fungerer på alle typer af netværk, trådløse som faste.
Interaktiv tv- og radiostation
Forskellen på NetOp School og systemer til videokonferencer er, at systemet ifølge Ole Haag håndterer alle former for indhold, og at hele systemet afvikles i software. Han betegner systemet som en interaktiv tv- og radiostation.
Han vurderer, at de leverandører af e-learning-systemer, der især har haft det svært i markedet, er dem, som har satset på asynkrone teknologier, hvor systemerne grundlæggende bygger på at samle en kæmpemæssig videndatabase sammen i systemet.
Det er kostbart for en virksomhed både at afdække den viden, som findes hos medarbejderne, og derefter strukturere den.
Samtidig kan viden i asynkrone systemer blive forældede, og det medfører, at denne type af systemer skal vedligeholdes løbende. Ole Haag sammenligner det at drive asynkrone systemer med en form for forlagsvirksomhed.
Note:
Pædagogik i centrum
Både det danske og svenske arbejdsmarked har lange traditioner for kompetenceudvikling og samarbejde om mål og metode mellem arbejdsgiver og -tager. Det er forudsætningerne for e-undervisning i erhvervslivet og for produkter, der kan udvikle kompetencer fleksibelt og billigt.
Billedtekst:
- Vi samler ikke viden i et system, men spørger løbende: "Hvem ved noget om det her?", siger produktchef Ole Haag,
Danware.
Foto: Hans Juhl